Jump to content

Slik kan et røykeri enkelt bygges


Smedbakken

Recommended Posts

Etter lengre tids spekulering gikk jeg for en stund siden igang å bygde meg et røykeri som krever minimalt med ettersyn og påfylling.

Dette ble en suksess og jeg velger da å dele mine erfaringer med øvrige medlemmer i forumet.

 

Røykeriet er en kasse, 1mx1mx1,5m, med hengslet lokk i toppen. Det er brukt material med not og fjær for å få det tett.

Under lokket er det fire tverrtre med kroker for å henge det som skal røykes.

Røykeriet har ikke tregolv, men er plassert på subbus. Dette pga brannsikkerheten.

I fronten nederst er det en luke på 0,5m x 1m for å komme enkelt til røykutstyret.

I bunnen har jeg en steinhelle som det står en kokeplate oppå.

For å produsere røyk bruker jeg en kasserolle som har diameter tilnærmet lik kokeplata og kasserollen er ca 20cm høy.

Det er boret tre hull i siden på kasserollen. I tillegg er det boret fire hull i lokket på kasserollen.

Jeg legger først en neve spon i midten av kasserollen.

Deretter legger jeg en skive(ca Ø15cm x 15cm) av det treslaget jeg skal røyke med oppå sponet. Husk å bor et hull på ca 20mm midt i skiva.

Så settes kokeplata på halv guffe og etter ca et kvarter er kassen fylt med røyk.

En sånn skive treverk på Ø15cm x 15cm produserer røyk i ca 12 timer.

Jeg har montert temperaturmåler inne i kassen med display utvendig for å holde kontroll med temperaturen.

Enkelt og greit!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...