Jump to content

Mini 30 spm om kulediameter


Tesla32

Recommended Posts

er det slik at Ruger Mini 30 (7.62x39mm) som leveres her på berget har ei 308 pipe? og ikke 311? hvordan er det såfall å lade med 311 kuler eller skyte med TUL-Ammo eller wolf?

blir det problemer med gassene, stor løpsslitasje?

jeg får rifla imorgen og bestiller snart ladekomponenter. da er det kjekt å vite hva jeg må bestille.. om det blir die i 308 eller 7.62x39russian

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok bestille 7,62 x 39 die sett ja, men da mest på grunn av hylselengden.

Mini 30 har .308 løp men uvanlig lang overgangskonus, slik at man trygt kan bruke .311 kuler / billig russer ammo.

Denne lange konusen er en av årsakene til presisjons utfordringene i Mini 30 riflene (har jeg lest meg til) men det overkommes med flittig lading.

Subsidiert kan du selge den til meg for en billig penge :D

Jeg har jo nettopp fått mer tid til å lade :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel

ja skal selvfølgelig kjøpe die for 7.62x39. det jeg mente var at det finnes die for 308 kuler og for 311 kuler til disse diesettene. leste litt på amerikansk forum nå og fant som du sier at Mini-30 løpene har en kant/konus innenfor kammeret som gjør at den kan skyte begge kulediameter. men jeg tenker som så at tykkere kule vil slite løpet unødig mye?

 

og som en kuriositet: en kompis og jeg satt igår å diskuterte lading til denne børsa. han mente at patronen kunne lades med blykuler. jeg forklarte han at 39 patronen er for hissig for bly og det faktum at man vil få blyavleiringer i gassporten. men han ville ikke tro meg. han mente at en gascheck?? -usikker på skrivemåte- ville hindre at kula smeltet. mulig det sa jeg, men fremdeles vil man få tette gasshull. har jeg rett?

Link to comment
Share on other sites

ja er enig i det utsagnet. lading med bly er vel bare for evt test. jeg skal overtales mye før jeg slipper bly nedover pipa. kompisen min er en blyfantast.. (vi har begge støpt tusenvis av pistol og rev kuler uten maske :P ) mulig han har bly på hjernen :roll:

eneste riflekuler jeg har støpt er til 22swift. da for en kompis oppi årene. han klaska på gas check og fikk de kulene til å "gå som ei kula" :oops: men det var siste gangen jeg støpte kuler for rifle. litt off topic da men..

noen som har en goladning for Minien? på kuler rundt 123grains?

og en ting til. Tul Ammo er vel berdanhetter. siden Minien er kjent for å kaste hylser og da med en liten bulk, har jeg lest at noen velger å skyte bare stålhylser. hvilke metode er den mest effektive for fjerning av brukt hette? stift innenfra, klo/grab som drar hetta ut eller vann? vet den siste er mer som spøk men vet av erfaring at det går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 27 grs n120 med alle 123 grs kuler jeg har prøvd(311). I følge lapua er det MAX. I følge Carbine'n min er det et stykke unna, men det er allerede en komprimert ladning så jeg har gitt meg der. Trykkstandarden er ganske lav men til gjengjeld er hylsene så og si evigvarende. Bruker lapua-hylser nå med store hettelommer, men det var enklere å finne goladninga med små hetter(remington-hylser)

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner: takker for tipset :) er det noen spes merker/typer kuler som går bedre i Minien?

når det gjelder stigning har jeg lite peiling, men om andre har noe å komme med er det fritt frem.

mulig at kula til denne patronen er en forholdsvis lett kule i kaliber 30-familien og har en slik hastighet at den må ha den stigninga. men det er kun gjetning fra min side. forhåpentli kan noen som har peiling korrigere meg :P

Link to comment
Share on other sites

Fikk våpenkortet i posten idag. men stusset noe over kaliberet... det sto nemlig 358 Gremlin.

jeg hadde ikke hørt om det før, så måtte google det. 9mm (.358) kule i en ak-hylse :mrgreen:

har sett noe snakk om det på kammeret tror jeg og har den siste uka tenkt at noe sånt skulle man hatt til Minien. vet ikke om hva slags anslagsenergi denne kula har men likte kaliberet. hørt noe om at russerne hadde en prøveserie med denne patronen, men det ble aldrig noe av?

må kanskje bestille meg løp nå :lol:

nei kortet blir levert inn for bytte imorgen.

han må ha vært i sin egen værden når han på våpenkontoret klarte å skrive 358 Gremlin istede for 7,62x39 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...