Jump to content

Mellomsjikt-optikk til jakt og moderat langthold?


73alfa

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut S&B PMII'n, rett og slett på grunn av at den veier over 1kg.

Børsa skal brukes til litt langtholdsskyting, men må også være hendig nok til å kunne tas med på jakt. Jeg ser for meg 40mm og 1" rør, da jeg ønsker å ha kikkerten så lavt som mulig på børsa.

Jeg har sett litt på kikkerter i størrelsesorden 3-10x, og kommet frem til to mulige kandidater:

Trijicon 3-9X40 m/ MilDot-retikkel.

Leupold VX3 3.5-10X40 fra Leupold Custom Shop. Da m/ MilDot-retikkel eller Custom med 'kulefall', og CDS-justeringsknotter.

 

Har folket erfaring med disse opp mot hverandre? Hva gir mest for pengene? hvilken har klarest optikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt VX3 i 4.5-14x40.

Syns denne var helt ok, men kan selvfølgelig ikke samenlignes med en S&B.

Når du er i den prisklassen så kan kansje Vortex også være aktuell?

De har en 2.5-10x44 med ordentlige tårn og mil/mil, jeg vurderer en slik selv til salongen min.

Så at Trijicon fikk veldig gode skussmål i bladet Vapen sin test nå nylig, men da en annen modell.

Link to comment
Share on other sites

Har Leupold VX3, 3.5-10x40 med Boone & Crockett retikkel.

 

Synes ikke den har den beste optikken, og hadde nok forventet en litt klarere kikkert.

 

Men det jeg virkelig liker er at den ikke dugger lett. Her jeg bor er det kaldt, og har vaert ut i rundt 50 minus i vinter og kikkerten har levd opp til standarden og jeg har ikke opplevd aa miste noen skuddsjanser pga. kikkerten.

 

Ellers har den klare tydelige klikk og gleder meg til aa bli venn med B&C retikkelet naa utover vaaren saa jeg kan strekke holdene opp mot 400 meter paa gaasa!

 

Men den er solid, trygg og funksjonell til jakt og det er det viktigste for meg.

 

Neste kikkert for meg tror jeg for kan bli en Sightron, de faar mye skryt. Ser ogsaa at Jaktfall har tilbud paa de naa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...