Jump to content

Stokkfelle til mår? Erfaringer?


Mikkel

Recommended Posts

Har planer om å lage noen stokkfeller på noen av de plassene jeg pleier å fange mår.

 

Har brukt Belisle 160 og 120 i kasse til nå, og er egentlig fornøyd med resultatet med disse. Men nå føler jeg behov for å prøve noe nytt. :)

 

Synes slike feller er spennende å bruke, men hvordan er fangstfrekvensen i slike fremfor mer vanlige mårfeller? Er det verdt byggejobben?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pusla litt med stokkfeller de siste par åra. Men har slett ikke noen stor erfaring med temaet. Har imidlertid tro på at de er noe av det enkleste å få måren til å gå i. Ingenting som er unaturlig for måren. Ulempen er at det er stasjonære feller og at det er litt arbeid å bygge. Jeg regner nå drøyt 2 timer på å bygge ei felle ved hjelp av buesag og øks. Noe av det artigste med å bruke disse fellene er at det bidrar til å videreføre gamle fangsttradisjoner og håndverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tipset mitt er å bruke mykje tid til sporing. Ingen krysningspunkt = ingen mår ! Det virkar som om måren er veldig vanskeleg å lokke i fella meir enn nokre titalls meter. Ein stokkfella bør du ha mange år, og han er ikkje god å flytte på ;-) Med dette i bakhodet så byrd du bruke mykje tid til å finne éit slikt krysningspunkt hvor du kan fange mår kanskje éit titalls år.

 

Slike krysningspunkter er skildra i fleire andre trådar, men hugsa at observering av mårspor på éit gjeve stad ikkje naudsynlegvis fastslår dette til slikt punkt ! Som regel må ein merke seg slike stader i terrenget og studer dei nøye heile vinteren og spesielt under vandringen. På denne måten kan du plassere/byggje ei god stokkfelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en mår i ei slik i fjor vinter.

En ting som er viktig å tenke på er at dette er permanente installasjoner som man bør avtale med grunneier før man setter opp. Her kan jeg normalt fangste på vanlig rovviltkort, men til stokkfelle avtaler jeg med grunneier i tillegg. En dialog med grunneier sikrer også at man unngår å plassere fella ets ted hvor det snauhogges noen måneder etter at man har bygd fella.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...