Jump to content

Hvor mange rev pr km2?


strafix

Recommended Posts

Jeg er bare nysjerrig på om det finnes noen forskningstall/takseringer på hvor mange rev det finnes pr kvadratkilometer.

 

Og hvor mye må det felles før det gir ringvirkninger i form av økt jaktbart matvilt?

 

Grunnen til at jeg spør er at i vår kommune på 508km2 så har vi 2 stk jeger og fiskerforeninger som samarbeider tett og har stor fokus på revejakt. Akkurat nå så har vi kontroll på 99 felte rever og diverse annet rovvilt, og antallet stiger fortsatt hyppig.

 

Hvor mange rev felles det årlig i din kommune/forening i løpet av jaktåret?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er vanskelig å få noe konkret svar på dette, det vil også være ekstremt store variasjoner fra plass til plass.

 

For noen år siden skjøt jeg 11 rev på en vinter i ett lite område i Troms, det var ikke mulig å se forskjell på revebestanden etterpå, akkurat like mye spor som før.

Denne vinteren har jeg og broren min skutt 10 rev på ett 10000 mål stort område i vest-agder og nå må man lete for å finne så mye som ett revespor der, men erfaringsmessig vil det trekke til nye innen neste vinter, men det blir ett betydelig mindre predatorpress i den mest sårbare tiden fugleegg/unger, rådyrkalver hareunger etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...