Jump to content

For laber fart på .308?


Smergelsmurf

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at 43.5 grain N-140 bak en 168 grains kule (.308 Win.) gir absolutt best presisjon i mitt 20 tommer lange løp. Har kronografert farten til 755 m/s.

 

Holder denne farta til jakt med en normal jaktkule på elg og rådyr? Usikkerheten kommer av utsagn fra en jaktkompis som mener man bør høyere opp for å få en bedre ekspansjon og knockdown-effekt.

Link to comment
Share on other sites

Mer fart er vanligvis det samme som mer søl. Men når det gjelder såpass lite som 40-50 m/s differanse så tror jeg det er mer snakk om teori enn praksis.. Men det som er viktig er å velge ei kule som passer i det hastighetsområdet du ligger i..

Link to comment
Share on other sites

... som mener man bør høyere opp for å få en bedre ekspansjon og knockdown-effekt.

Ekspansjon avhenger vel mye av kula det, det finnes godt med kuler som ekspanderer i den farten så lenge du ikke skal skyte veldig langt. Jeg har ikke noe mer fart på 9,3-kulene mine, men tipper uansett at de dytter det meste overende for det. Har også skutt rådyr med 6,5x55 på avstander der kula neppe er veldig langt over 600ish ms uten at det var noe problem med litt myke kuler. Omvendt er det vel feil resept med steinhardt superskurker tiltenkt hyperdupermagnumer i slik hastighet.

 

Knockdown-effekt er vel noe omdiskutert. Men litt avhengig av hvor store dyr du skal ta livet av tror jeg ikke farten her er noe problem i seg selv (med rett kule).

 

Edit (tilføyelse): En mulighet er jo å eksperimentere med lettere kuler (type homogene a la Barnes TSX eller liknende i 150ish grain) - disse burde få noe mer fart i kort løp og penetrerer vel hyggelig i elg også (har ikke noe erfaring med dette selv). Har selv et kort 308-løp jeg skal ha laget en alround.lasing til etterhvert, og jeg ser vel for meg noe i den retningen tror jeg,

Link to comment
Share on other sites

ferdiglada oryx ligger på 796m/s ( norma sine sider)

 

 

Norma oppgir sine hastigheter ifht ett løp på 24"

Da trådstarter har hele 4" kortere løp, så her ville han ikke nådd oppgitt hastighet med fabrikkammo. Dvs han må lade ganske så friskt for å komme opp i den hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Siden du lader din .308 Win med N140 krutt, har 20" løp og skyter med 168 grain kuler(antar det er snakk om en forholdsvis lang matchkule siden vekten er 168 grain) er det ikke sikkert at du har så mye å gå på hastighesmessig med akkurat denne kombinasjonen.

 

Presisjon er viktigere enn fart. Ønsker du å lade med en ekspanderende jaktkule i samme hastighet er det bare å velge en kule som ikke trenger høy hastighet for å åpne seg. Noen alternativ kan være 165 grain kuler som Norma Oryx(når den er klar for salg), Nosler Partition, Swift Scirocco II, Nosler Accubond, Hornady Interbond og Woodleigh PP.

 

Med disse ovenfornevnte jaktkulene og en hastighet på 750+ m/s burde du være klar for all jakt i Norge.

 

Kan bare nevne at jeg har skutt hjort med min .358 Win og Woodleigh RN kule, hastigheten var ikke mer enn ca 700 m/s.

 

Det viktigste er altså ikke selve hastigheten, men at du velger en god jaktkule som fungerer i det hastighetsområdet som din rifle har.

Skulle du ønske noe mer fart i din .308 Win, kan du prøve N150 eller Norma 203B krutt, men jeg tviler på om dyra oppfatter den lille forskjellen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...