Jump to content

Bikkja stikker av når hun står ute.


joakim88

Recommended Posts

Har en snill og flott bikkje på ett år, men den stikker lett av til naboen når den står ut. Naboen har kaniner som den er utrolig glad i, og i dag har den gravd seg inn i buret. Jeg dro på jobb, og bikkja var hjemme i buret sitt og sov med båndet godt festet. Men når samboeren min våkner har bikkja stukket av, men hun har kommet seg løs uten at halbåndet er tatt av... Så det som plager meg mest sånn til i ettertid er hvordan i hule h.... klarer en hund å løsne kun båndet, men ikke halsbåndet sitt?

 

har begynt å slippe henne litt på tur, og hun kommer fort løpende når jeg roper. Når hu stikker av er det kjekkere å være litt pøbel og løpe enda lengere, og det er vel sånn det er med de fleste hunder som liker å trøble litt.

 

Hadde satt pris på om noen kunne kommet med ett tiks eller tips til hvordan jeg kan unngå at hun stikker av..

Nå står hun i bånd inni ett vindfang og jeg har fått opp grind så det er ikke bare bare og komme seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker som om det er eneste løsning etterhvert. Leier leilighet, så akuratt nå er det ikke så lett. Planen er å bygge en skikkelig uteplass den dagen vi eier noe selv.

Men irriterer fortsatt at hunden kommer seg ut av båndet uten at halsbåndet forsvinner.

 

Er jo ellers er snill hund som ikke er noe problem med, så det er litt kjipt at den vil ha en laaaang tur på egenhånd...

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt pris på om noen kunne kommet med ett tiks eller tips til hvordan jeg kan unngå at hun stikker av..

Er endel folk som har testet dressur opp gjennom tiden med godt resultat!

(Vanlig karabinkrok mellom løpestrengen og halsbånd er ingen god idè (ref.Shira saken) Bruk en liten sjakkel og ha ett halsbånd permanent festet til løpestrengen)

Hvilken rase er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en Alaska Husky. Har ikke lyst å sette henne i ett låst bur hele dagen, hadde ett håp om at jeg kunne dra på jobb uten bekymringer. Men kan hende jeg må "oppgradere" halsbåndet ute, og skaffe en ny patent på feste mellom bånd og halsbånd.

Jeg bruker ikke karabinkrok, og har ikke noe fjærbelstet "stopper" på den.

Båndet er forresten en stålwire som er dekket med rød gummi, så den tåler det den skal.

 

Og dresur er jo en selvfølge, og som sagt så er det ikke noe problem ellers. Og det er nå i det siste at disse problemne har kommet. Jeg og samboeren bruker mye tid med dressur og går lange turer hver dag. Så ser helst at ikke denne biten krittiseres ! Er ikke sikkert vi gjør alt 100% riktig sett fra absolutt alle andre sine øyne, men da er det greiere om folk kommer med ideer til hva som kan gjøres i stedet for å fortelle at "dressur er en god start".

Link to comment
Share on other sites

Hunder kan være helt utrolige. Tispa mi var litt av en utbryter til hun ble ca 1 1/2 år gammel, da fant hun roen.

 

-Hundegård med flettverk av litt for billig type: Tygde seg gjennom.

-Samme hundegård: Åpnet smekklås på døra innenfra. Måtte montere krok på døra i tillegg til smekklåsen.

-Samme hundegård med nettingen 30 cm ned i bakken: Gravde seg ut.

-4 mm plastbelagt vire (istedet for kjetting, syns kjetting ble litt tungt), inne i hundegården: 2 dager og wire'en var gnagd/vridd av 1 meter fra halsbåndet til tross for svivel i begge ender. Flettverk gnagd.

-Kjetting med karabinkrok uten skrusikring: Åpnet flere ganger.

-Kjetting med karabinkrok MED skrusikring: Åpnet 1 gang.

 

En på jaktlaget mitt kom med det foreløpig beste forslaget: Kjetting med sjakkel, skru til sjakkelen med skiftenøkkel, men husk å gjemme skiftenøkkelen godt, og langt fra bikkja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk, dette er svar som kan tas på alvor. Skal sette igang med engang jeg kommer hjem, så jeg kan reise på jobb trygt i morgen. Hu er rolig stort sett hele tiden, men er vel i en såkalt "trass periode" så det forsvinner vel litt med åra. Flink hund ellers, har ikke noen andre problemer å sette fingeren på så langt. Men vil helst at naboer skal vite at vi ikke har en håpløs hund.

 

Men blir nok kjetting og karabinkrok ja, så får jeg håpe den ikke vet hordan den bruker en eventuelt skiftnøkkel :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert vi gjør alt 100% riktig sett fra absolutt alle andre sine øyne, men da er det greiere om folk kommer med ideer til hva som kan gjøres i stedet for å fortelle at "dressur er en god start".

Er jo veldig vanskelig når du ikke opplyser mer om hund og hva som skjer og hvor mye dressur som ligger bak hunden da ;)

Skikkelig grunndressur er jo AO og hvordan man går frem deretter er jo helt fra individ til individ :)

Gjør det ikke noe enklere mtp at det er en AH. Har endel bekjente med slike og AH er jo blandet og avlet ut fra så mange forskjellige raser og linjer at den rasen føler ikke jeg meg komfortalbel med å gi nettråd på ihvertfall!

Kjenner til individer som er utrolig lydige og myke og der fører knapt har lagt ned noe dressurjobb og noen beinharde individer som stikker før man får snudd seg.

Bikkja lider på ingen måte nød av å ligge i ett stort bur eller løs i en leilighet når man er på jobb. 95% av dagens hunder gjør vel dette og så lenge de blir aktivisert når fører kommer hjem så har de det helt topp.

Husk at en hund sover i snitt 16 timer om dagen

Link to comment
Share on other sites

Hunden er 1år, den lyder på alle kommandoer (på plass, ligg, sitt osv) men når hu står ute å kommer seg løs, da er det vrient å få henne inn.

 

Dressur blir trent hver dag, på tur og hjemme. Går turer jevnt hele dagen, og har minimum en lang tur hver dag. Ellers en rolig hund, sover godt på teppet forran TV'n og lek blir gjort ute. Har ikke opplevd at den har spist/ tygd eller ødelagt noe hjemme. Når vi er på trekketur så koser vi oss, å hu ligger fint i selen. Glad i mennesker og andre hunder, samt barn er ikke noe problem.

 

Kanskje bare en periode der hu er litt vrang, det er ikke lett å si. Mor til bikkja gikk uten bånd å var utrolig lydig å grei. Så får nok bare vente å se hva som skjer med tiden framover ( selvfølgelig fortsette dressuren).

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en avbalansert hund som kansje er litt i "oppdagelsesalderen" ja :)

Hadde bikkja vært min så hadde jeg latt den være løs i leiligheten så lenge den ikke gjør noe galt!

Den ligger sansynligvis med trugene i været og sover i 95% av tiden dere er borte

Link to comment
Share on other sites

Jada, veldig snill og avbalansert:) og den liker å sove. Og klart det er vel mye spennende rundt omkring som må sjekkes ut. Får prøve å finne en løsning og jobbe masse med saken:) Er jo en utrolig flott hund bortsett fra sine egne walkabouts:)

Link to comment
Share on other sites

Sørg for å tjore bikkja forsvarlig, hvis den stikker av og FOD får tak i den så er det ikke sikkert du ser mer til den... :roll:

 

Hadde seriøse probemer med en aktiv Kareler her, han tygget av det meste, det som ikke ble tygget av slet han av, og da alt annet var festet solid nok rev han ned takrenna som løpestrengen var festet til!

 

Løsningen for min del ble Biltema og deres båtavdeling.

Kjøpte en passende lengde med 1/2 toms flettet fortøyningsline.

OBS! Ikke kjøp den med ferdig flettet øyespleis, det klarte nemlig Kareleren å røske fra hverandre...

Kjøpte også rustfri svivel og rustfrie sjakler i en størrelse mer enn grovt nok.

En passe grov strekkfjær type båtfortøyning ble også innkjøpt og koblet mellom line og festepunkt for å ta opp rykk.

Og til slutt en karabinkrok som jeg VET fungerer!

 

Denne:

http://www.biltema.no/ProductImages/25/ ... -328_l.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal hun fortsette å stå ute skal jeg virkelig være 100% på at hun ikke kommer seg løs. Trudde det skulle være nok med en skikkelig stål wire osv, men så feil kan man ta.

Det hjelper liksom ikke å kjefte bikkja huden full med banne ord heller, så da blir det tolmod og en kraftig "fortøyning" :)

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren Selv den kroken du referer til kan åpnes, det skjer som regel når metallløkka på halsbåndet kommer over låseinnretningen og klemmer den inn men den er mye bedre enn de uten ett øye hvor båndet festes da det ikke er like lett å få trykk på tvers av låsemekanismen. Stod i kjøkkengvinduet å så på ene bikkja kom seg løs å det værste var den var ikke klar over at den var løs før lenge etterpå

Link to comment
Share on other sites

Stålwire høres i utgangspunktet bombesikkert ut, men i realiteten fungerer det ikke sånn nei. :?

 

Øyespleis, kauser og wireklemmer, etter å ha blitt rykket og nappet i lenge nok så glir det fra hverandre.

Utrolig hva 20 kilo hund i skikkelig springfart kan prestere av rykk, og like utrolig at dyret overlever bråstoppen hver gang...

Jeg måtte rett og slett sammenligne det med fortøyning av båt, og hvilke påkjenninger en slik fortøyning blir utsatt for av vind, vær og bølger.

 

Tykk flettet fortøyningsline viste seg å være såpass myk at den fjæret som en gummiball den ikke lot seg gnage over. :wink:

Svivelen jeg valgte skulle tåle ganske mange kilo og er identisk med den jeg har på motvekten til flytebrygga, da slipper man at lina tvinner seg og korter ned "aksjonsradiusen" til hunden = den når frem til matkskål, vanntrau og leker hele tiden.

Fortøyningsfjæren er ikke lydløs, men den tar opp rykk og napp på en fortreffelig måte.

Og sjakkelet er av samme type som jeg har brukt på båtene her i flere år, de er vanskelig nok å åpne med småfrossne hender om man vil åpne dem, og ingen av bikkjene har til dags dato klart det. :wink:

 

Et annet godt tips er å ha noe leketøy som kan aktivisere hunden og inspirere den til å holde seg på plass.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren Selv den kroken du referer til kan åpnes, det skjer som regel når metallløkka på halsbåndet kommer over låseinnretningen og klemmer den inn men den er mye bedre enn de uten ett øye hvor båndet festes da det ikke er like lett å få trykk på tvers av låsemekanismen. Stod i kjøkkengvinduet å så på ene bikkja kom seg løs å det værste var den var ikke klar over at den var løs før lenge etterpå

 

 

Det scenarioet du forespeiler skjer ikke her, vekten av sjakkel og svivel som er festet i karabinkroken tynger den ned såpass at det stadig er vekt i halsbåndet og metallringen i halsbåndet kommer ikke i posisjon til å åpne fjæren. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som tar loven i egne hender. Jeg skjønner at folk kan bli redde og om man ikke kjenner hunden som løper omkring hjelper jo ikke det noe særlig.

Men hu har blitt satt i buret i dag, og med låst dør, kom hun seg ikke langt. Sånne situasjoner er ikke så lette å trene på heller, så man må nok bare være føre var.

Link to comment
Share on other sites

Var borte hos naboen og beklaget hendelsen, og de tok det med knusende ro. De fleste er selv oppvokst med hund og har opplevd samme tingen selv. de visste at vi ikke har en aggressiv hund, og ting ordnet seg. Så nå er det bare å få laget en superduperbåndløsning :)

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er fjernet. jmonsen

 

Oki takk :) Har ikke tenkt å bruke hel/halv strup når ho står i løpestreng nei :P finnes så mange forskjellige varianter av halsbånd på markedet, så tenkte det kunne være greit å ha en pekepinn på hva som fungerer best :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Eg hadde samme problemet som du med pointeren min. Løsninga ble å ha han i bur når vi er på jobb. Det virker som bikkja føler seg tryggere i buret og ikkje blir så stressa. Dette krever dog at man lufter hunden før man drar på jobb!

 

PS! Buret til bikkja står åpent hele tiden når vi er hjemme, så når bikkja er lei av å bli slitt i øra av småbarn eller annet, så går han bare ut i buret og legger seg der. Alt i alt så har bikkja blitt mye roligere etter at han fikk buret sitt!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...