Jump to content

Prosjekt reimfeste: Weatherby PA-08


Recommended Posts

Jeg plagdes med at hagla hang rundt halsen på en særdeles ubehagelig måte sist jakt så jeg tenkte at NÅ, nå skal dette fikses en gang for alle.

 

Problemet var at hagla ble hengende slik at den kom i veien for skistaver, og når den ble flytta på så ble man strøypet. Når jeg så tok den i handa for å smyge mot ryper så skjønte jeg at det hadde vært perfekt om den kunne henge etter grepet om det hadde vært et festepunkt rett bak grepet

 

Jeg googlet etter adaptre til Remington 870 (siden Weatherbyen er en kopi av den) og fant dette: http://gunsumerreports.com/review_mako_ ... dapter.php" target="_blank" target="_blank

Min tiltenkte svigerfar er blikkenslager så der har jeg muligheten til å få smidd til en slik en om jeg spør pent :thumbup:

Jeg må stå for design av festet, men hei. Dette er ikke hjernekirurgi :mrgreen: Det er ikke så voldsomt mye å gå på med tanke på hvor tykt festet kan være. Bakkolbens mottakerhull for guidedelen som skal inn i hullet er dypt nok, men selve guiden er bare 4mm lang. Jeg tenker at jeg prøver å få laget reimadapteret i 2mm platestål, noen som har synspunkter på akkurat det?

 

 

Bildene gir en ide av hvordan jeg går frem.

 

 

Begynner med å ta ned hagla.

IMAG0148.jpg

 

Av med bakkappa.

IMAG0149.jpg

 

Demonterer bakkappa fra låskassa

IMAG0152.jpg

 

Der var deler inni.

IMAG0155.jpg

 

Guide og guidehull.

IMAG0161.jpg

 

Guidemåling.

IMAG0162.jpg

 

Tverrsnitt av hagla der den deles.

adapter.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bildemerker.

 

1. Skruen/bolten som gikk gjennom bakkappa var med 13mm hode, ikke tommemål :shock:

2. Det var i tillegg en avstivningsklosse inne i bakkappa, mulig denne må files ned 2mm når adpteret kommer på.

3. og 4. Guide og guidehull.

5. Guidemål, jeg ser det slik at guiden kun er en guide og ikke får påstand slik at adapteret kan være inntil 2,5 mm tykt.

6. Originalt tverrsnitt.

7. Forslag til adapter.

Link to comment
Share on other sites

DIY er kjempemessig. Håper du får det til. Sikkert mange som vil ha en slik.

 

Har ikke denne selv, men har en 870. Kjøpte meg en slik en:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/124029&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F54E654-C7FE-9E94-CD43-7F000001040B

 

Funker som bare rakkern. Burde vel passe weatherby for de som ønsker det?

Brukte den med single point sling. Før jeg innså at jeg var en lav kar med lang børse og en forkjærlighet for tærne mine.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan monterer du den der? :?:

 

Jeg har funnet ut at et fremre reimfeste kan være en ide i tillegg til det bakre, fikk så mye plåt at det er mer enn nok til å prøve :)

Det meste av Weatherby og Remington går om en annen ja, så den bør kunne brukes på Weatherby hagler :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har tenkt å bruke en snor for å feste reimen? Ser ut som om hullet blir litt lite for krok. Helt greit i så fall - mindre støy :)

 

Du slipper å få reimen rundt halsen og det fungerer godt når du skal smyge, men litt i tvil om det holder halga unna når du går på ski. Mulig du må til med en reim eller strikk lengre ned. Du får en pendelbevegelse om du bare lar den henge i ett punkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å bruke 4mm startsnor i stedet for en ring ja :)

 

Jeg ender vel opp som en tactiool galning i skogen :mrgreen:

Neida, har mulighet til å sy egen reim på jobb så dette skal nok ikke få skli ut så voldsomt.

 

edit: grovskjærer til adapteret i lunsjen på jobb i morra, gleder meg til å lage noe for første gang på flere år... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan monterer du den der? :?:

 

Om det var meg du mente, så er det særdeles enkelt. Man bytter ut den bakre låsepinnen i recieveren og setter den på. Så kan man montere single point sling.

 

Har en single point sling med bungee på som jeg kan ha litt tight.

Har også et feste oppe på single pointen med hurtigkrok på og et til avtagbart remfeste for 3 point sling fremme på 870`n.

Da kan jeg bare løsne på slingen, klipse den opp slik løpet ikke peker rett ned og da kan jeg ha den på ryggen eller over brystet når jeg går eller lignende. Klipser den løs og er klar til skudd på et par sekunder ink avsikring.

 

Fryktelig komplisert å forklare for meg, men egentlig enkelt. Det er min feil:-p

Link to comment
Share on other sites

Hehe, forklaringen er god nok den. Jeg fikk ideen fra "Magpul, art of the dynamic shotgun" hvor de har en inngående video om utstyr for både jakt og home defense (take a pick). Var der jeg fikk ideen til HVORDAN adapteret skulle se ut.

 

Jeg ble akutt sjuk på jobb i dag så jeg gidda ikke engang tenke på å prøve å kappe til. En smergelskive er ikke så gøy å høre på med 2000 i hodepine :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Låner litt plass i tråden din jeg også.

 

Ser det blir skrevet lengre oppe at det meste passer mellom remington/weatherby. Noen som vet om dette gjelder stokker også?

Ser de selger masse forskjellige stokker til 870, men finner ingen til pa-08.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...