Jump to content

Winchester 1897 tips og hint.


Recommended Posts

Hallo.

 

Jeg er så heldig og fått en winchester 1897 i gave. Noe jeg har leita land og strand etter. Så jeg har noen spørsmål i håp om å få drømme jakthagla. Det er først og fremst due, en og annen and, og forhåpentligvis storfugl den skal brukes til.

 

Var på nippet til å kjøpe en Norinco-kopi da denne kom på døra, det hadde jo vært mye lettere med et 12-70 kammer, men jeg skal ikke klage.

 

Den er produsert i 1912 tror jeg og er i kal. 16/65.

 

Jeg vil ha den så original som mulig, så jeg vil ikke ødelegge sjarmen og utseende hvis mulig.

 

Det jeg har gjørt hittils er:

En god puss, det satt mye gammel møkk i den.

Åpna trangboringa fra full til halv.

Med hell fått skrapa gammel lakk, slik at jeg fikk bevart alle gamle hakk og skår. Forhåpenligvis vil olja (shaftoil) og litt møkk gi den den gamle looken tilbake.

 

 

Men jeg har noen spørsmål angående stokk og løp.

 

Kolben: Er det mulig å få vridd kolben på en billig og pen måte? Er det shims eller olje-vridning som er løsningen.Hva koster det å vri kolben med oljebad? Det går vel også an å fjerne deler av kolben, men er redd for at den kan bli stygg. En mulighet er å kjøpe en ny kolbe slik at jeg har den gamle hvis alt skulle skjære seg. Den er jo også selvfølgelig alt for lav, det billigste er jo å teipe på en kolbekappe, men det er ikke akkurat i 1910-stilen jeg er ute etter.

 

Forskjefte: Det går en sprekk langs forkjeftet. Hva er beste måte å lime den på?

 

Løp og kammer: Først og fremst det evige spørsmålet: Kan jeg bruke stål? Altså de letteste lerdueladningene, ellers blir det nok vismuth på jakt.

Kammeret er 65, bør jeg få den borret til 70 mtp. begrenset utvalg? Kan det bli lettere og billigere å lade selv? Ha prøvd et par 70mm, men da blir hylsa for lang for utkasteråpningen. Finnes det 70mm uten brett, slik at hylsa kommer seg ut. Det er vel heller ikke så lurt å bruke 70 i et 65 kammer?

 

Trangboring: Er det noen som har erfaring med slike justerbare choker? Ser de har vært brukt en del før på gamle Browning auto-5 eller hva den heter. Tror de ble loddet fast på uten bruk av gjenger. Skal vel mye til å få tak i en gammel i god stand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...