Jump to content

Innvendig eller utvendig gjenging?


blodhunden

Recommended Posts

Hei, prøvde å søke, men fant ikke svar på det jeg lurte på.

Tenkte å sende inn søknad på 10/22 nå når det ser ut til å ta seg opp med behandling av søknader, og da få den gjenget. Siden det kan være praktisk å beholde de faste siktene lurer jeg på om denne løsningen er noe folk er fornøyd med, og om det kan være ulemper som jeg ikke har sett på mine andre rifler med utvendig gjenging. Tenker da på skyting med og uten demper, etter at den er innvendig gjenget. Hvis der er noen momenter som taler imot er det like greit å bare gjenge utvendig.

 

Håper på innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt innvendige gjenger på min 77/22 i over 15 år nå, og det er nettopp fordi jeg ikke ville ta vekk forsiktet. Funker som bare det og drit i gjengene er over hode ikke et problem slik som nevnt over. Gjengene sitter beskyttet på innsiden og kronen på løpet er også godt beskyttet siden den er innerst i gjengepartiet.

Ikke lenge siden jeg fant ut at det var jakttid på en spylerveskekanne som lå 160 meter unna. Den lå med håndtak og kork enden mot meg, kneppet kikkert og traff på 5 av 5 skudd. Hullene satt i et området som kunne dekkes av en snusboks. Ergo, presisjonsmessig har det ei heller noen negativ effekt.... Gå for innvendig hvis du vil beholde forsiktet og utseende på rugeren din :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei 10/22 med innvendige gjenger til demperen. Fungerer meget bra, og ser også bedre ut enn utv gjenger. Hva Sjutoogseksti legger i "meeeget fort", vet jeg ikke, men jeg har enda ikke trengt å rengjøre gjengene siden jeg fikk montert demperen, og det er 4000 skudd siden

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...