Jump to content

Engangskutte hylser kamrer ikke


HunterBoy

Recommended Posts

Hei, har nettopp som mange her inne vet kjøpt meg nytt våpen... Der er en Ruger M77 hawkeye i .308win...

 

Jeg har nå skutt ca 150 skudd med den. Problemet jeg har er at skulderen på halsen utvider seg så mye at hylsen ikke kan kamres etter avfyrt skudd i mitt eget våpen. skulderen er da flere tienedels millimetere over maksimalnivå og lar seg ikke kamre overhode... det er noe forskjellig fra hylse til hylse, men nesten alle hylsene får dette problemet...

 

Har nå helpresset hylsene og kommer meg akkurat innenfor maksimalnivå på skulderen nå jeg bunner hylsen i dien...

 

Trenger hjelp til å finne ut hvorfor jeg i et helt nytt våpen med moderate ladninger oppnår dette problemet. Leste i de andre trådene som står her, men fikk ikke svar på mitt problem i dem...

 

 

Det er kun målet på skulderen som er utvidet i vesentlig grad... alle de andre målene er langt innenfor maks...

 

Dersom dere trenger mer info så bare gi beskjed så skal det komme fortløpende!

 

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ekspanderen som er skyld i det da den ikke kamrer etter skudd... har ikke vært i pressen nødvendigvis... Jeg hadde ikke helpresset dersom skulderen var innenfor normalnivå, da hadde jeg bare necket den...

 

 

Men skjevt kammer? hva gjøres med det? er en helt ny børse... Har sett (uten at det nødvendigvis har noen sammenheng) at tennstiften treffer veldig langt til den ene siden på tennhetta...

 

er det reklamsjonsrett? Ny børse?

 

Er ganske kjipt dette da jeg har begynt å like børsa veldig godt frem til jeg skulle lade med hylsene for andre gang... Da oppsto problemet...

Link to comment
Share on other sites

mange (hender innimellom) har dette, tar man ut en skutt patron og prøver kamre vil den være unormalt treg da den sjelden finner stillingen den ble skutt i. se det som en 22 i krag....ligger ikke helt på linje på bolten pga randtenning. Dette er faktisk mere vanlig med dagens masseproduksjon, men oppdages ofte med omladning da dette ikke er presisjonsdempende i utg punktet på fabrikk og ny ammo

 

edit: kan være en super presisjon men patronen blir presset "urund og skjev" ved avfyring.

Link to comment
Share on other sites

utgangspunktet...ja, men bør bekreftes av en god børsemaker. samtidig nei da det er full funksjon med fabrikkammo. få dette sjekket så er ofte forhandlere så positive at du får satt tilbake og rettet løp/kammer uten mere tull. Dette ser man ofte på halvauto våpen da kammer blir romsligere men samtidig funker 100%. la en god børsemaker sjekke toleransene og vurdere dette....men sjekk ny patron opp mot brukt da vil du se dette ved målinger, også skjev støtbunn på bolt.

 

edit: har noen år som skytter og operativ i uniform så jeg nevner de problemer JEG opplevde som både skytter og teknisk ansvarlig. men at jeg ikke er bombesikker er fordi det er maaaange ting som spiller inn og kan være utenfor spec

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da nærmer dagen seg hvor riflas fremtid skal bli bestemt... Er veldig spent på hva forhandleren velger å gjøre i denne saken!!! Vil komme tilbake og fortelle hva som skjer med den og forhandlers service når jeg har vært der og fått forklart situasjonen... Har jo egentlig fått ødelagt 100 hylser også... :?

 

Men jeg håper butikken er hyggelig og ha med å gjøre og at det blir løst på en rask og positiv måte!

Link to comment
Share on other sites

Da er våpenet levert inn til våpen søilen... Børsemakeren deres var sykemeldt men han ene av selgerne tok den inn og skulle teste den selv for å få en ide om hva som kunne være galt... Han forsto heller ikke hvordan hylsene som var skutt i mitt våpen ikke kunne passe, så jeg er spent på hva han finner ut... skulle få en tilbakemelding om 2-3 dager...

Venter i spenning...

Link to comment
Share on other sites

Leverte børsa til Våpen Søilen og de forstod heller ikke hva som kunne gjøre dette... Siden jeg hadde helpresset alle de skutte hylsene, tok de våpenet inn og tok noen skudd med den selv. De hylsene var derimot helt fine... Jeg synes dette var høyst merkelig og ladet opp noen patroner lik de forrige en gang til for å se om det skjedde igjen... Denne gangen fungerte hylsene der i mot helt fint etter avfyring og de var ikke nevneverdig trang... Kan ikke fatte hvordan problem skjedde første gang... da det faktisk skjedde på samtlige 100 hylser...

 

 

Men men, børsa fungerer helt supert nå, og jeg vil få frem at våpen søilen handlet raskt og tok saken på alvor. Hva som faktisk skjedde første gangen derimot er fremdeles et uløst mysterium... Men som sagt er børsa uten tilsvarende problemer nå så da kan jeg begynne ladingen igjen og kose meg med skyetreningen fremover...

 

 

Igjen, takk for rask og imøtekommende service til Våpen Søilen AS...

Link to comment
Share on other sites

Jovisst går en sizedie an å stille feil inn. Det er en vanlig feil.

 

Om du har presset for mye, så settes skulderen tilbake om du bare vrir på dia til den bunner og vel så det. Det som da skjer er at hylsa må strekke seg mye for å fylle kammeret og patronen vil etterhvert utvikle hylseseparasjon.

 

Ser ikke vekk fra at du har skrudd dia for langt ned. Men dette er bare spekulasjoner, da jeg ikke har testet våpenet ditt selv, eller sett hylsene.

Link to comment
Share on other sites

hylsen testes jo i kammeret underveis... patronen blir helpresset til den passer... Og det å sette inn skulderen var jo hele poenget. Resten av hylsa var innenfor de mål den skulle ha, men for at jeg skulle få skulderen nok inn slik at den skulle passe i kammeret var jeg nødt til å helspresse den så mye at dien og hylseholderen møtte hverandre... Har bestilt en small base die så da vil ikke det bli nødvendig... :)

Link to comment
Share on other sites

var ikke det som var problemet i første omgang i allefall.. for testet hylsene etter de var skutt i kammeret og da passet de ikke... var det som var grunnen til helpressingen, ellers hadde jeg bare neckket den... men at det også kan være en feil på dien er jo klart... Gleder meg til den nye dien kommer ja... den kommer sammen med timney avtrekk så den pakken blir morro! :) men takk for tips i allefall! ;)

 

 

edit... formuleringsfeil...

Link to comment
Share on other sites

Jovisst går en sizedie an å stille feil inn. Det er en vanlig feil.

 

Om du har presset for mye, så settes skulderen tilbake om du bare vrir på dia til den bunner og vel så det. Det som da skjer er at hylsa må strekke seg mye for å fylle kammeret og patronen vil etterhvert utvikle hylseseparasjon.

 

Ser ikke vekk fra at du har skrudd dia for langt ned. Men dette er bare spekulasjoner, da jeg ikke har testet våpenet ditt selv, eller sett hylsene.

 

Hvist dia er skrudd så langt ned at den treffer hylseholderen, har det ingen hensikt å stille dia lenger ned, dia vil stoppe i hylseholdaren uansett.

Vist ein skal presse hylsa meir en det ein får når den stoppar i hylseholdaren, må ein korte ned dia lit, ved hjelp av dreiing eller sliping.

Diene er som regel konstruert for å ikkje ikkje sette skulderen tilbake, då er det dien det er noko feil med eller hylsa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jovisst går en sizedie an å stille feil inn. Det er en vanlig feil.

 

Om du har presset for mye, så settes skulderen tilbake om du bare vrir på dia til den bunner og vel så det. Det som da skjer er at hylsa må strekke seg mye for å fylle kammeret og patronen vil etterhvert utvikle hylseseparasjon.

 

Ser ikke vekk fra at du har skrudd dia for langt ned. Men dette er bare spekulasjoner, da jeg ikke har testet våpenet ditt selv, eller sett hylsene.

 

Hvist dia er skrudd så langt ned at den treffer hylseholderen, har det ingen hensikt å stille dia lenger ned, dia vil stoppe i hylseholdaren uansett.

Vist ein skal presse hylsa meir en det ein får når den stoppar i hylseholdaren, må ein korte ned dia lit, ved hjelp av dreiing eller sliping.

Diene er som regel konstruert for å ikkje ikkje sette skulderen tilbake, då er det dien det er noko feil med eller hylsa.

 

Les innleggene mine en gang til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...