Jump to content

spørsmål om beverjakt


Fluehuet

Recommended Posts

Hei!

 

jeg lurer på noe angående beverjakt..

 

jeg har hørt ett eller annet sted at man måtte ha spesiell tillatelse for å skyte bever på egen grunn. mne nå hørte jeg at så lenge man eier der man skal jakte så er det bare å jakte..

 

så, er det det? vi eier strandlinje ved glomma. kan jeg bare jakte så mye bever jeg vil der? :)

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg vet, så er det individuelt fra kommune til kommune hvor stort område/strandlinje man må ha for å jakte bever. Og det var hvertfall tidligere en kvote på antall bever pr 4-5000m strandlinje, utregnet etter bestand.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet viltnemda i kommunen og hørt med de.... :D

 

 

Lykke til med jakta....superspennede jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Man må ha nok vannførende antall km for å få tildelt kvote. At det er åpner for beverjakt i en kommune er ikke det samme som å få tildelt en kvote. Enkelte steder har man grunneierlag, der kan de innad fordele tildelt kvote. Område som tilsvarer ti bever, kan søke om kvotefri jakt.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0314.html#7

 

Tilsvarende kan kommunen etter søknad gi tillatelse til kvotefri jakt på bever i vald som det aktuelle år har grunnlag for minst 10 fellingstillatelser.

 

Kommunen vedtar fellingskvote for bever gjeldende for kommende jaktsesong innen 1. mai. Kommunen vedtar samtidig i hvilke områder tellende vannlengde eller tellende areal skal legges til grunn ved fordeling av fellingskvoten på de ulike vald. Gjeldende minsteareal/minste vannlengde regnes ut ved divisjon av samlet tellende areal/tellende vannlengde med fastsatt fellingskvote.

 

– – –

Link to comment
Share on other sites

Ja du må kontakte kommunen. Hvis grunnen du har er med på et storvald pleier det og være fellinger i storvaldet som sikkert kan brukes. Eller om det søkes kommunen om no skadefelling hvis den gjør noe skade hos deg. Pleier å la seg løse og lurt å ha ting i orden før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Det er landbrukskontoret i hver kommmune som godkjenner bevervald. De gir fellingsrett etter antall Km strandlinje i de kommunene som det er åpnet for jakt. Jeg antar at søknadfristen for dette jaktåret har gått ut, men man kan vel alltid prøve. Det beste hadde vært for deg og samlet noen grundeiere med tillhørende strandsone om å lage et vald.

 

Sendet nettopp ut min bedre halvdel. Vi har i åtr 5 fellinger.

Link to comment
Share on other sites

Ja du må søke om du ikke ligger under et storvald som allerede har kvote for i år. Skal du søke om vald så er søknadsfristen 15. mai. Nå vet ikke jeg hvor du kommer i fra, men det du bør gjøre er å gå inn på www.lovdata.no og se etter lokale forskrifter i din kommune, der står minstetellende vannlengde per fellingstillatelse. Har du spørsmål rundt dette så ringer du kommunens servicetorg, så vil de sette samtalen din videre til de du skal snakke med. Vanskligere er det ikke :) Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...