Jump to content

Litt opplæring?


gfaksvag

Recommended Posts

Hei godtfolk

 

 

Jeg er på utkikk etter å starte med revejakt. Men mangler erfaring.

Er det noen i Ålesunds distriktet som er villig til å ha med en som gjerne vil lære mer om revejakt?

 

hyl ut om noen vil ta meg med på litt opplæringsjakt

 

 

ps: er det ikkje litt merkelig at dei fleste klubber arrangerer jaktturer, med opplæring for kvinner eller ungdom, men ikkje til oss som ikkje er hverken eller? eller hvor går grensa for ungdom...hmm...ung til sins, men passet sier ikkje akkurat ungdom...

Link to comment
Share on other sites

Det er rekrutterings forsøk. Men vi er faktisk i det moderne samfunn såpass "online" at sånn pedagogisk sett er det lite som setter hindringer for at man ikke kan lære seg det meste. Hvis du feks leser de utallige poster om jakt her, og den uendelige informasjonen på nettet om jaktformer, kan du stort sett kalle deg en teoretisk inngarvet jeger. Det å få praktisk opplæring er vel og bra, men tar du inn all informasjonen og forsøker å gjøre det selv i praksis skal du nok se at det fungerer like godt.

 

Forsovidt er det nok artigere å være med på en vellykket jaktform og faktisk skyte en rev for å få smaken på det, istedet for å prøve ut alle de hundre forskjellige tipsene til revejakt som du leser og ikke få skyte rev med det første.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener faktisk at en isteden for å sjekke muligheten for at noen kan faktisk være tilhjelp med å ta med en fersk jeger ut i skauen for å praktisere litt, så bør en sette seg på nettet å lese seg frem til hvordan en jakter?

 

Når det gjelder jakt er jeg absolutt ikkje fan av "prøv og feil"...da er det bedre å få litt innføring fra noen som har gjort dette før.

 

Men for all del, jeg er helt enig i at en bør lese seg opp ganske bra før en legger ut. Men en klarer rett og slett ikkje å lese seg til alt dette...

 

Praksis slår alltid teori!

 

Uten erfarne jegere i bakhånd blir det vanskelig med rekruttering også.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange årene siden jeg begynte å jakte. Jeg startet min jakt alene. Lest litt på nett og tenkte fornuftig. Startet med rypejakt, ble en rype på første turen.Så tenkte jeg større skogsfugel siden det var lite med ryper, så jeg begynte å traske etter orrfugel, er blitt 4 orrfugler. Leste meg opp i hvilket terreng orrfugel trivdes best og hvordan man på best mulig måte skulle bevege seg i terrenget for å få fugel på skuddhold. Så så jeg revespor rundt hytta, tenkte ok, her var det bare å begynne å mate inn reven slik at han fikk anelse om at her var det lettvint mat, og pang, der var jeg igang med revejakt. Begynte å lese om hvordan revejakten skulle praktiseres og prøvde ut metoder. Å ja det går helt fint å lese om erfaringer, tips etc og så prøve dette ut selv. Men den som har tilgang på rutinerte og erfarne jegere er heldige. Men det er bare å prøve. Er du sikker med det våpnet du bruker, sikkerheten rundt bakrgunnd etc så er det ikke mye som kan gå galt. Ingen rutinert jeger kan lære deg å bruke det våpenet du skal benytte til jakt, der er det trening og atter trening som gjelder, og at man er bevist på at det er et våpen man holder på med. Lykke til, bare ut å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...