Jump to content

Optimal, rimelig plaststokk?


Del

Recommended Posts

Hei,

da jeg har bestemt meg for å hovedsakelig gå over til rechts, er det ikke lenger nødvendig å kjøpe linksstokk tilpasset rechtsrifle, slik jeg ønsket tidligere. Og dessuten er plutselig bolten på rett side :mrgreen:

 

Tidligere ønsket jeg tommelhull til min Ruger M77 Mk. II i .308, men nå som jeg har funnet ut at jeg mer eller mindre skyter like godt/dårlig med begge sider, vil jeg opprettholde muligheten for skudd på begge sider, og da blir tommelhullstokk uaktuelt. Så, det jeg ser etter nå er en relativt “nøytral” stokk mtp. skulder det skytes fra, og som er fiberlaminert, evt. støpt (vil ha en stokk som ikke trenger så mye vedlikehold :oops:, og som ikke vrir seg i fuktig vær). Jeg har dog en god del krav til stokken:

• Den må være såpass stiv at den kan brukes med tofot

• Den må gi god kinnkontakt med en relativt “høy” kikkert

• Frittliggende løp/må kunne beddes (er vel litt vanskelig å få beddemassen til å feste seg ordentlig, har jeg hørt :roll:)

• Reimbøylebasen må kunne festes slik at den sitter ordentlig fast/tåler litt påkjenning

• Helst ha gripeflater som gir noenlunde godt grep dersom stokken blir våt

• Helst ikke koste mer enn 2500.-

 

Finnes det en slik stokk uten at den koster skjorta? Har dere prøvd noen stokker som tilfredsstiller alle/de fleste av kravene over?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Mnjoda

 

Denne er kanskje det nærmeste du kommer, rammebetingelsene tatt i betraktning:

 

Hoguestokk med "full length bedding block": http://www.cabelas.com/stocks-grips-accessories-hogue-rifle-stock-full-bedding-block-1.shtml

 

Den stryker dog på "god kinnkontakt med en relativt “høy” kikkert", men dette kan jo ordnes på andre måter :smile:

 

Har ikke prøvd denne selv.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Den skal vurderes, dette med god kinnkontakt tror jeg blir umulig i den prisklassen. En annen stokk jeg har funnet frem til, dog med stryk på samme punkt, er Bell and Carlson, som visstnok skal være veldig god. Stemmer dette?

 

Ellers lurte jeg på en ting til: Laminatstokker à la Boyds er vel mindre utsatt for å treffpunktsforandringer pga. fruktighet enn "vanlig" treverk, og de stokkene som er "finished" (lakkerte?) trenger vel like lite vedlikehold som plast, men gir samtidig følelsen av treverk. Det beste fra to verdener :mrgreen: ?

Link to comment
Share on other sites

Den er sikkert fin den, men for å få innstøp alu-chassi så må du handle B&C sin medalist-serie.

 

Jeg mener (tror) laminat skal være "dødt treverk", men det er det sikkert noen andre her som har bedre greie på :smile:

 

Godt mulig at de ikke trenger like mye vedlikehold for å være funksjonelle, men med tanke på det rent visuelle så er det nok lurt å ta bedre vare på de enn en plaststokk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...