Jump to content

zero stop sightron s111


Larseren

Recommended Posts

Heisann

 

Har kjøpt meg en brukt sightron 3,5-10 x 56 med retikkel 4 og lys. Hatt kikkerten med meg ut noen kvelder nå og er mektig imponert over skumringsegenskapene denn besitter. Men hører noen snakke om noe som kalles zero stop på disse siktene. Noen som kan forklare på en enkel måte hva dette er og hvordan dette eventuelt justeres?

 

Under beskyttelseskåpene til justeringstårnene er det justeringstårn med gradert skala og tydelige gode knepp. Tips til praktisk bruk av denne skalaen. Dumt å ha ei sikte med gode løsninger som jeg ikke vet om :D

 

Sikkert dumme spørsmål dette, men det får så være. Første kikkerten jeg har med slike justeringstårn, tidligere har jeg kun hatt sikter med vanlig justeringsskruer på hvor det har vært bunn på en tomhylse som har vært brukt til å justere siktet med. :D

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, så er zero stop egentlig ikke noe annet enn at klikkjusteringen stopper på null, eller noen klikk under null når du skrur deg nedover. Dette skal gjøre at man ikke skrur seg forbi null og 'roter seg bort' i antall turn på justeringen.

 

Søk på "zero stop" på youtube, så tenker jeg du får en grei forklaring på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...