Jump to content

Wachtelhund-hva er din erfaring?


Smygeren

Recommended Posts

Hei, er det noen her som har egen eller har jaktet med Wachtelhund? Vil gjerne høre deres erfaringer med denne hunderasen. Jeg jakter primært hjort, rådyr og elg, og ofte alene. Jakter i relativt tøft terreng hvor Dachser sliter med å komme frem. PS! Ønsker kun at de som har personlig erfaring med Wachtelhund uttaler seg i denne omgang.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med Wachtelhund for mange år siden. Hunden var flik til å finne HJORT. Men den hadde den uvanen at den fulgte på dyrene litt for lenge. Noe som resulterte i at Hjort og hund lett dro ut av terenget. :(

Men som vilt finner og sporhund var den noe av det bedre jeg har vært borti. :P

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å gi deg svar på det. Vi jaktet i et meget tungt terreng. Hunden ble brukt sammen med min Springer Spaniel, hudene hadde som oppgave å støte viltet ut fra særdeles overgrodd og meget uoversiktlig terreng. (bland annet plantefelt med 2-3 meter høye SITKA gran) :evil::evil:

Eieren av Wachtelen brukte den mye på ettersøk. Der gjorde hunden en fantastisk jobb.

Springeren min var meg egnet i den jaktformen vi drev da. Hun var en flink vilt finner og hang ikke så lenge på vilt som de tok ut.

Men en Wachtel er en super hund, men den er avhengig dressur som alle andre. Og at du er villig til å bruke tid.

Min erfaring bygger kun på en hund og det er lite å bygge bastante meninger på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...