Jump to content

Skytterkonferansen 2012


Bamrud

Recommended Posts

Skytterkonferansen 2012

 

I går den 11.februar 2012 ble det avholdt tidenes første skytterkonferanse hvor skytterorganisasjoner og interesseorganisasjoner var invitert.

Iniativtakerne var studentene i Idrettsledelse Skyting ved Norges Idrettshøyskole, og konferansen ble gjennomført på idrettshøyskolen.

 

Siden dette var tidenes første konferanse av dette slaget var dette "upløyd mark" som studentene ved Norges Idrettshøyskole tok på strak arm uten erfaringsmessig grunnlag å se tilbake på .

Jeg regner med at jeg har alle deltagerne med meg når jeg nå vil gi litt skryt til studentene for meget godt iniativ og vel gjennomført konferanse.

Kan vel også trekke frem at en slik konferanse på idrettshøyskolen også på en måte er på "nøytral grunn". Og om det virkelig er noen som spiller på et stort spekter under begrepet skyting, og som omfavner alle grener, er studentene ved Idrettsledelse skyting rene misjonærene å regne innen idretten.

 

Det var stor enighet om at en slik samling under en uformell arena er nyttig. Her ble det diskutert og holdt foredrag med en fellesnevnelse - samarbeid.

Samarbeid er noe som helt klart ser ut til å være vanskelig, i alle fall på det lokale plan... Der har vi en jobb å gjøre.

Men først å fremst gjelder det å komme i god dialog om et samarbeid sentralt i forbundene. Da vil sannsynlig dette gi en smitte-effekt regionalt, og til slutt på det lokale plan hvor utfordringene er størst.

Noen problemstillinger ble plukket frem, og når det gjelder baneanlegg så fikk forbundet med flest baner her i landet (kanskje unødvendig å nevne hvem) noe kritikk. Det er for lite smidighet og vilje til å leie ut baneanlegget på dager banen ikke er i drift til skyttere som driver andre skytegrener. Dette er mye på grunn av lokale krefter som kanskje innehar både vegring og fordommer i forhold til andre skytegrener.

 

Nå har skytterorganisasjonene god erfaring med samarbeid etter å ha møttes noen ganger i et samarbeidsutvalg i forkant av ny våpenlov, men det er så absolutt rom for samarbeid utenom det politiske plan også.

 

Vi håper og tror at forbund og organisasjoner vil møte på skytterkonferansen 2013 også, og at dette vil bli en tradisjon.

Slike samlinger hvor det drøftes forskjellige temaer og problemstillinger vil garantert bryte endel barriærer.

Vi er alle skyttere (ordtak stjålet fra OKTS) , skytterglede er fellesnevnelsen og vi er like seriøse skyttere uansett hvilken gren vi bedriver.

 

Ja til årlige skytterkonferanser. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...