Jump to content

Dachs


Bergem

Recommended Posts

Er vel brystomfanget som er forskjell på normal og dvergdachs.

Er vel få linjer på dvergdachs som er avlet på hi. (få på dachs generelt nå dessverre)

Skulle jeg jaktet grevling i hi så hadde jeg helt klart gått for dachs,men som hihund etter rev så er det vel adskillig mer

å velge i om man går for en terrier. Det å bryte foran viltet ligger også mye mer latent i terriern. + at en terrier takler hindringer i hi bedre enn en dachs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt følelsen av at det i større grad er drevlinjer det avles på her i norge enn Hilinjer når det gjelder dachs...

Min valp er i en alder av 7 måneder 11 kilo, mens standarden på en voksen dachs fra tidligere tider helst skulle ligge på 9-10...

 

Tror kanskje du må over grensa for å finne god hi-linjer på dachs ( forbehold )...

Link to comment
Share on other sites

Hei hvilke type hi er det i der du skal jakte? Dachsen egner seg ikkje altforgodt i steinhi.

Men her finner du mange oppdrettere :Dhttp://www.norskedachshundklubbersforbund.org/" target="_blank" target="_blank

 

Du kan prøve å kontakte valpeformidler i dachshund klubben, han bør ha noenlunde kontroll på ka som e brukandes på markedet nå.

 

kan nevne noen: pediculus,jegerbo,ovnsrøret,cj

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jøss, ante jeg ikke! Hvem i norge er det som driver med hilinjer?

Kennel Pediculus har hatt bra korthår og strihår og Steinar Waage har vel fortsatt flere som fungerer bra i hi selv om han

har mye bra drevhunder. Ovnsrøret kennel. Steinar satt vel på nordens beste hidachser i mange år og er hi,drev og spordommer.

Skulle jeg hatt hidachs så er han den første jeg hadde spurt.

Link to comment
Share on other sites

Trøbbelet er bare at de fleste drevlinjer er hunder som er alt for store og kraftige til å forflytte seg enkelt i hi og setter seg lett fast. Faen ikke moro å ha bikkje som sitter fast noen meter under bakken eller i ei diger steinur der du har alt annet enn begrensede muligheter til å hjelpe til uten å ta livet av bikkja.

 

Terriere er generelt mer spenstige og slankere enn dachsene og er vesentlig bedre egnede hihunder.

Link to comment
Share on other sites

Hei hvilke type hi er det i der du skal jakte? Dachsen egner seg ikkje altforgodt i steinhi.

Men her finner du mange oppdrettere :Dhttp://www.norskedachshundklubbersforbund.org/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Du kan prøve å kontakte valpeformidler i dachshund klubben, han bør ha noenlunde kontroll på ka som e brukandes på markedet nå.

 

kan nevne noen: pediculus,jegerbo,ovnsrøret,cj

 

det er revehi jeg har planer om å jakte på :)

 

Ellers takk for mange gode tips :D

Link to comment
Share on other sites

Rev benytter både stein og jordhi i motsetning til grevlingen som pga sin manglende spenst ytterst sjeldent bruker noe annet enn jordhi.

Jakter man endel i steinur/hi med mye større stein så er terrier å anbefale pga fremkomligheten og spensten!

I jordhi er en bra dachs helt på høyde med en terrier!

Link to comment
Share on other sites

Er ingen fordel å være for stor heller. Terriern er ofte mere beveglig og det gjør at reven får sjansen til å stikke kjappere.

Handler mer om rovdyrskarphet,mot og jaktlyst! Er vel det de fleste dachsene mangler nå i forhold til terrierne!

Link to comment
Share on other sites

Hadde du sagt at de som regel veier fra 7-9kg så hadde det vel stemt mer tror jeg.Noen større og noen litt mindre! Tyskern kan jo veie opp til 10kg.

Beinlengde har null å si. De krabber i hiet og selv store terriere er like raske i higangene som kortbeinte dachser.

Nå handler ikke hundens vekt og beinlengde så veldig mye med hiegenskapene og gjøre. Er de for store så har de sef ett problem,men

det er "innstillinga" på bikkja som har mest å si.

Link to comment
Share on other sites

Masse tyskere som ikke er overskarpe,men pga at avlsprøven på de premierer så skarpe hunder som mulig så er det vel endel som trøkker til ganske bra ja! Men nok av bordere og foxer som også har mer enn nok trykk.

Er vel en overdrivelse at så mange hunder dør under bakken,men skader forekommer innimellom på skarpe hunder.

Det er selvfølgelig ikke noe morro,men uhell skjer.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et par bare her på forumet som har måttet begrave Tyskern sin etter LITT for mye lyst under bakken.. Oppdretteren av dachsen min hadde en tysk jaktterrier etter de beste linjer, den var visst også altfor skarp - også med andre bikkjer. Yppet til slagsmål og gav seg ikke - og dette var med settere.. bare 2.5 år gammel ble den tildelt gyttorpspokalen, så hvis man skal ha tysker skal man nok vite hva man driver med. Fremstår ikke akkurat som en familiebikkje... kanskje var han uheldig, who knows..

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut egen border slik du beskriver tyskern så slike finnes det i alle raser. Men tyskern er vel i snitt de hardestet nå om dagen ja!

En tysker er for folk som skjønner hund og gidder/orker å legge ned den dressuren som trengs. Altfor mange som kjøper tysk og bare slipper!

Noe som ofte er dømt til å gå galt. (Som med alle individer med masse motor)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor sans for dachs som jakthund, men den har sine klare begrensninger og da først og fremst mtp fremkommelighet.

Det utrolig hvordan en dahs som har vilje nok, kan ta seg frem, men det kan ta tid og ha høy pris.

Steinurer kan være dødsfarlige om dachsen er for tøff.

Noe annet man skal tenke på er snø og områder med mye lyng. Hvis man har en dachs som liker å jage f.eks hjort eller rådyr og slipper den i ett område med mye lyng, så blir den nesten garantert sykemeldt etter noen timers los. Understellet får hard medfart i lyngen.

Og det skal ikke mye snø til før det stopper opp av seg selv.

 

Noe annet man må tenke på, er at med dagens avl på gode drev-dachser, så er mange veldig løse i kjeften.

Dette er ingen fordel på hi, da man kan få en dachs som loser hele tiden selv om den ikke er i nærheten av rev/grevling slik en god hihund skal gjøre.

 

Men det utrolig hvor mye moro man kan ha med en skikkelig dachs :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...