Jump to content

Utstyr til hunden i villmarka


sveinr

Recommended Posts

Kva utstyr må ein ha med og kva er nyttig å ha med på friluftslivtur til hunden? Blir berre på sommerhalvåret og blir fort ei veke og to. Tenker då på førstehjelpsutstyr f.eks? Kan hunden kløve når den er tett oppunder året, eller har den nok med seg sjøl? Kva med kvilepose?

 

For å gjera da enkelt, kan de berre sei alt de kommer på. Her kjem da sikkert veldig mykje forskjellig, og det setter eg pris på! :D

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

-Mat og ei lett skål eller to

-Huggormtabletter

-Superlim/ducttape til flenger og sår som er alvorlige, bpde til hund og menneske. Hvis du ikke vil sy da. Dette har jeg alltid med uansett type tur.

-Siden den bare er ett år så kanskje ei lita leke så man får matro? Eller hvis den er glad i pinner så holder jo det.

-Ullpledd til å sove på.

-Potesalve dersom underlaget er tøft.

-Eget håndkle til hunden dersom dere skal sove i telt. Greit å få tørket av den verste driten før man legger seg.

-Godbiter til trening på innkalling, og andre kommandoer. Er den glad i mat så dropp dette punktet.

-Langline?

 

Kan ikke huske at jeg hadde med så mye mer på kanoturen vi var på, bortsett fra flytevest med håndtak for enkel inn og utlasting av hund. Det gjør det også enklere å få den opp i kanoen igjen dersom den ramler uti.

 

Kløving har jeg ikke erfaring med så det vil jeg egentlig ikke uttale meg om, men hunden er jo veldig ung så noen tung kløv ville jeg nok ikke ha hatt på den. Bære skålene sine og litt tørrfor kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva slags hunderase, men jeg ville ikke hatt en lastet kløv på en ett år gammel hund. De er ikke helt "grodd ihop" eller fått ferdig utviklet muskulatur ennå.

Spets har ei fin liste over her.

Jeg ville tatt med noe mildt vaskemiddel også, for finner bikkja noe halvråttent nedgravd fiskeslo så kan du banne på at den elsker å gnu seg inn i faensmakta (snakker av erfaring). :|

Da hjelper det ikke å vaske bikkje med bare vann...

 

Vanntett hvilepose høres smart ut, når man ikke har telt tilgjengelig. Er det kano eller båt inn i bildet så er flytevest veldig lurt ja. Bikkja mi digger å svømme med flytevest:

 

5560_1081653926369_1376942356_30209215_3311602_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...