Jump to content

Openstreetmap


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg anbefaler alle som har GPS til å ta seg en titt på denne sida her. Den fungerer sånn at man registrerer seg gratis, så kan en laste opp GPX filer (elektroniske brødsmule spor) som en har laget med GPS. Da kan en foreksempel legge inn veier eller stier som mangler,gå rundt eller langs vassdrag som også mangler..

 

http://www.openstreetmap.org

Link to comment
Share on other sites

Grunnkartet der så nå fryktelig skrøpelig ut?

 

Hva mener du med skrøpelig?

Det finnes ikke innlagt høydedata på kartet, fordi de data som er tilgjengelig i fra NASA har en oppløsning på pluss minus 100 meter. De data som ligger på openstreetmap har en oppløsning på pluss minus 20 meter eller bedre. Det er fordi en god del av det er samlet inn med GPS, og jo fler sattelitter en greier å ta i mot jo bedre nøyaktighet får en.

Alle data som er brukt til openstreetmap er fra frivillige eller åpne kilder.

 

Statens Kartverk foreksempel, vil ikke ut med høydedata,data på hus og eiendommer, data over vassdrag ovs som de sitter på. Oslo kommune har heldigvis donert en god del data til OSM.

 

Det står her hvorfor openstreetmap eksisterer:

http://wiki.nuug.no/pressemelding/200708-osm-kart

Link to comment
Share on other sites

Steder som det er ufullstendige data :

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Progress_in_Norway" target="_blank

 

Mine tilføyelser:

 

Hedmark,Stange:

 

Romedal og Vallset Allmenninger

 

Rendalen og Østerdalen:

Tynset,Alvdal

Hanestad,Grøttingfjella

Åkrestrømmen, Veksen

Vei fra Åkrestrømmen til Fiskevollen

Mangler veidata på skogsbilveier og stier inn mot grensa til Sverige.

Fjelltopper med høyde og navn, navn på vann og sjøer mangler, samt POI (Point of interest), dvs Bensinstasjoner,minnesmerker, lokale butikker,verksteder ovs...

 

Trysil:

Vei fra Korsbergsvegen til Drevsjøen.

 

Så folk får rett å slett se på openstreetmap.org i sine nærområder, og vis de ser noe som mangler eller er feil så går det an å ordne opp i det..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ble først imponert over at f.eks en liten sti mellom nabohusene var plottet inn.

 

Men når jeg zoomet inn der jeg skal jakte til høsten, var det helt blankt.. Ingen av skogsveiene inntegnet. Ikke en gang ferskvann på over 1km^2 var inntegnet.

Er det slik at man kan overføre stiene over på ett brukanes kart?

 

 

Skjønner at det er ett dugnadsprosjekt i oppstartfasen, men med mindre stiene kan overføres til bedre kart -så skjønner jeg ikke helt poenget ..man vet jo ikke engang om stiene er tråkket over islagte vann :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Topo summer fungerer da fint på min Garmin gps.

Vær obs på at mappen som heter Garmin må ha stor G først.

Det lønner seg også å gjøre om navnet på fila som du lasta ned, foreksempel til openstreetmap.img før du kopierer denne over til minnekortet. Da unngår du å overskrive eventuelle kart du har der i fra før.

En annen ting som jeg også har opplevd er at filformatet blir ulestbart om en bare plugger en kabel i GPS'n og overfører fila til denne.

Jeg må iallefall ta ut minnekortet og sette dette i en minnekortleser for å få overført fila uten at den blir korrupt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo riktig godt ut.

Jeg sjekket en liten by i Polen.

Sykkelstier var lagt inn, men gangstier lå ikke inne.

 

Kaliningrad hadde lagt inn husnummer på en del hovedveier.

 

En liten dorf 60 km øst for Luxembourg hadde ingenting.

Traktorveier i Tyskland er litt variable.

 

Christiania syntes å være komplett både med sykkelveier og gangstier.

 

For den som ikke har råd til annet så er dette allerede i dag

en god hjelp for fattige folk som kjører vogntog i Europa.

 

Den som har lyst kan enkelt bidra:

 

frikart.no

*************************************************************

Bidra med spor

 

Vi vet mange bruker GPS på tur i skog og mark, og i fjellet. Om du kan bidra med spor så ville det være til veldig stor hjelp. Det er den enkleste måten du kan bidra på, og vi vil raskere få et mest mulig komplett kart over Norge, både veikart og topokart for turbruk.

 

Slik gjør du

 

La gjerne GPSen stå på et par minutter før du starter turen slik at den har fått peilet inn alle satelitter.

Ha GPSen et sted den får gode signaler, f.eks. høyt på sekkens skulderreim, i sekkens topplommen eller rett og slett i hånden. Ikke legg den i bukselommen eller andre steder hvor det sperres for signalene

Sett sporets punktavstand på auto om du ikke har erfaring med andre innstillinger som gir et bedre resultat.

Sett et veipunkt der hvor du f.eks. går fra umerket sti til merket sti, fra vei til sti, osv. Lag så en liten beskrivelse av dette, som f.eks. "Traktorvei til 001, deretter blåmerket sti".

Merk alle interesante detaljer med et veipunkt. Stå på trappen når du lagrer punkter for hytter, markastuer, fjellstuer, osv.

***************************************************************

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...