Jump to content

Sporlys, 0.284 (7mm)


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er å få tak i løse sporlys kuler i nevnte kaliber. Har sett at det finnes sporlyspatroner i 7mm mauser,men det er samler ammo type ww2.

Hadde vært artig å fått tak i løse kuler slik at en kunne ha ladd 7mm-08 med det. Men, en har ikke våpenkort på 7mm mauser så det er da ikke lovlig å erverve en håndfull med det for å kannibalisere de med kulehammer. Dessuten tviler jeg på at det er lovlig å lade sporlysammunisjon selv. Vet det har vært en lang tråd her om sporlys kan tolkes til å være brannstiftende ammunisjon i følge våpenforskrifta.

 

Det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende, brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon, men det sies intet om sporlys (og det burde det gjort dersom man mente at sporlys skulle være forbudt)?

 

7mm mauser,sporlys, er 4 fra venstre 2083%20WW2%207%20Mauser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt sporljos i 308 på langhold i sommer, artig langholdskule! :D

Dette var nato ammunisjon, eg nappa ut nokon kuler for å lade i 30-06, men kulene var limt fast i 308 patrona med eit slags svart lim!

Måtte bruke mykje makt med rcbs bullet puller, hadde ikkje nytta med kulehammer.drog ut tre kuler før eg gav opp, redd for å øydeleggje utstyret.

Eg har leita rundt på nettet etter sporljoskuler i 30.cal, men finn ikkje noko.

 

Angående brannstiftande ammunisjon, har dei testa dette i mythbusters, der dei skaut sporljos i ein bensintank, konklusjonen var at den var brannstiftande

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt sporljos i 308 på langhold i sommer, artig langholdskule! :D

Dette var nato ammunisjon, eg nappa ut nokon kuler for å lade i 30-06, men kulene var limt fast i 308 patrona med eit slags svart lim!

Måtte bruke mykje makt med rcbs bullet puller, hadde ikkje nytta med kulehammer.drog ut tre kuler før eg gav opp, redd for å øydeleggje utstyret.

Sett ammoen i ladepressa og dytt kula inn 1/10 mm slik at du hører limet knekker... da er kula så løs at kulehammer funker som snus.

Link to comment
Share on other sites

Sporlysammunisjon (også kalt sporlys) bruker spesielle kuler som er modifisert for å inneholde en liten pyroteknisk ladning i bakre del. Ladningen antennes når kulen avfyres, ved at fosforet (evt.magnesium eller strontium) antennes av den høye varmen og trykket i løpet under avfyring og brenner med et kraftig lys, noe som gjør de synlig i mørket. Dette gjør at skytteren kan følge kulens bane, og endre siktet etter behov.

Sporlys kan også brukes for å rette ildledning mot et spesielt mål, siden kulens bane er synlig for andre soldater. Ulempen er at sporlys også avslører skytterens posisjon ved at man kan spore kulens bane tilbake til utgangspunktet. For å gjøre dette vanskeligere er de fleste moderne sporlys utstyrt med en forsinket antenningsmekanisme slik at de først blir synlige etter å ha vært i flukt en viss avstand. Dødeligeheten til sporlys er tilnærmet lik den for normal ammunisjon uten sporlys. Tap av masse og det faktum at kulen «brenner» vil til en viss grad kunne påvirke kulens bane. Kulen har derfor et større volum i forhold til vekt, enn en kule uten sporlys. En kule med sporlys vil ha en høyrere hastighet og "flatere" kulebane ved at det som brenner bak prosjektilet fører til at baksiden av kula ikke har undertrykk, som vanlige prosjektiler får. Denne effekten utnyttes ved enkelte granater, såkalte "base bleed", som ved denne effekten får lengre rekkevidde.

Standard markering for sporlys er rød lakk på tuppen av kulen. Det er ikke dette som brenner. Selve satsen sitter i et hulerom i bakkant av kulen, omsluttet av mantelen. Dette gjør at sporlyset ideelt sett ikke er synlig forfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...