Jump to content

Kan nye patroner lagres FOR tørt?


Woff

Recommended Posts

:?: Dette har jeg tenkt litt på i det siste.... Jeg har sett litt over diskusjonene i andre tråder, men lagre kruttet FOR tørt.. Går det an? Du skal vel kunne fjerne nesten alle fuktreserver ved å bruke kemien godt..

Men vil nyere nc-baserte kruttyper tåle helt tørr oppbevaring? Noen som har data på dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja krutt kan lagres for tørt.

Ved fo lav luftfuktighet og for høy temperatur kan kruttet begynne å dekomponere og bli mere ustabilt.

 

Dette er likevel en prosess som som regel tar mange år.

 

Ammunisjon anbefales som regel å lagres rundt 50-60 % relativ fuktighet.

I Forsvaret nytter man denne fuktighetn på ammunisjonslagrene, unntakene er hvor det er lagret ammunisjon med mye elektronikk, her senker man den relative fuktigheten ned på rundt 40 % en lavere går man ikke med tanke på at man også vil ta best mulig vare på de laveksplosive komponentene i ammunisjonen.

 

Nå er dette vel å merke satt på grunnlag av at ammunisjonen skal kunne oppbevares i flere ti-år og man skal være sikker.

Til vanlig bruk så er nok HØY luftfuktighet et større problem for oss skyttere, for ikke å snakke om for høy lagringstemperatur.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Takker! Jeg lagrer ammoen min i 20 -25 grader varmt rom med normal til lav luftfuktighet..

Jeg har tilgang på store tørkeposer (div kjemiske stoffer i papirposer..Som leveres i tette plastposer før bruk) som jeg kan legge sammen med ammoen i tette plastbokser... Men det er da antakligvis OVERKILL da... Jeg skal jo bruke skuddene ganske fort alikevel.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...