Jump to content

Hvilken hund skal jeg velge?


Larsen90

Recommended Posts

Smaken er som baken. Begge jager sansyneligvis rådyr. Basset er forøvrig noe vidtomspennende da det er noen slag der.. Noen er nappehunder, med stri hardfør pels, noen er ikke det. Jeg har en som har kort pels. Veldig hendig syns jeg. Jakter gjør jeg langt nedpå gradestokken også og det ser også ut til å gå fint.

 

Drever jager rådyr den også og har artig målbruk og grei pels den også... Størrelsen på dem er omtrent lik.

 

Kjøp magefølelsen din. Her kommer det sikkert også noen gode tips! Vil je tru...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar.

 

 

Til nå har jeg vært med og jaktet med begge typer men ønsker egentlig bare og høre for og i mot meninger :)

 

Det er stort sett allmeningsterreng med litt størelse på men kan også være "små hager". Føler at vi har fått godt utnytta av begge typer hund.

 

Vi ahr faktisk hatt los på samme dyt med begge hundene og da dyrene har delt seg ahr de fortsatt hverfor seg :)

 

Når lønenr deg seg evt og gå til innkjøp da jeg vil begynne og trene den til høsten igjen? Hvor gammel bør den være?

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med PBGV:

 

En utrolig hyggelig hund som er glad i ungene, et midtpunkt i familien, både hjemme hos besteforeldre, tanter og onkler.

Det er lett å få familie til å stille opp som passere og det hender de ringer og spør om de ikke kan passe hunden snart.

Hunden slår seg raskt til ro både hjeme og på nye steder. Finner seg en krok og legger seg ned.

 

Min hund er nå 10 måneder gammel, den har vært med i skogen fra den var valp.

Har vært med på 2 ukers elgjakt og ble kompis med et kobbel store Jämthunder.

Den søker godt og loser rådyr som bare rakkern. Har så langt alltid kommet hjem etter endt los, selv om losen har vart lenge og gått over i et annet terreng.

Det har blitt felt rådyr for den og har sett mange dyr i los for den.

Den har vært etter elg, fugl og diverse dyr, men det ser nå ut til at rådyr er nummer 1. på lista.

 

Den har et fantastisk humør og er like glad om jeg kommer hjem fra en dag på jobb eller har vært 2 minutter på do.

Den bjeffer ikke ved gjerdet eller lager mye styr når det ringer på døren, ligger gjerne i sengen sin og venter på at gjestene skal komme inn.

Den har over hodet ingen vakthundgener.

 

Den er frisk og solid, triller ned skråninger, hopper ut i kalde bekker, flyr rett gjennom kratt uten å nøle.

Pelsen må nappes i ny og ne, men den lukter alltid godt og slår ikke ut på allergi hos den mest allergiske i familien.

Den har hatt mange loser på is og skare uten at jeg har hatt problemer med potene, potene viker kraftige, tykke og solide.

I fuktig snø får den noen snøballer under buken og på ørene. Men det har ikke så langt påvirket jaktlyst.

 

Jeg har hatt andre hunder før, alt i fra Lusernstøver til puddel, men ikke drever.

Det som jeg først og fremst liker ved Petiten er dens gode humør og trofaste væremåte.

Alle blir i godt humør og glade når Bella kommer, uansett hvor gretne og sure de var i utgangspunktet.

 

Rent bortsett fra punktene over er det en helt grei hund og mine erfaringer er helt nøytrale og balanserte:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Fauven som kansje er den som er nærmest dreveren i jakt arbeid. Som regel har fauven en kortere lostid og noe mindre søk en dreveren derfor spurte jeg om terrengets størelse . Den fremste fordelen med fauven (min mening ) er at de fleste kommer rett inn på bakspora når de har slept los dyret. syntes også det krever en mere bevegelse av hundefører m basset en du trenger med drever ,(måten du vil jakte på) alt i alt er det to flotte raser som jager det meste av vilt m pels.

 

( det var min erfaring m begge raser)

 

Kjøp hunden når det passer deg best og start treningen med en gang,og Ikke bli skuffet om du ikke får en ferdig jakthund første året. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...