Jump to content

Syntstokk luftgevær med kikkert til 3500-4000 kr?


..bjørnar..

Recommended Posts

Hei dere!

 

Håper på litt kvalifisert hjelp her. På jakt etter et syntstokkgevær til hyttebruk, fjærdrevet, cal .177, 300+ m/s. Har et eldre Gamo CF-"something" fra tidligere (underspenner), fornøyd med presisjonen men avtrekket var litt "shait" til man ble vant med det. Nå har det imidlertid avgått med døden. Er lysten på noe som har litt "punch", en solid kikkert (trenger ikke masse fancy greier, men det må tåle mer enn 500 skudd) og som ikke bråker allverden. Har naboer å tenke på også oppi alt dette.

 

Har sett på følgende:

BSA XL Tactical: 4x32-kikkert og "lyddemper", 3600 kr (ser lovende ut)

Gamo Shadow RSV: 4x32-kikkert og "lyddemper", 2400 kr (tilbudspris)

Gamo SOCOM Tactical: 3-9x40-kikkert, "lyddemper", laser og lykt, 3400 kr (ser "billig" ut, plastleketøy?)

 

Så veit jeg at Weirauch har kommet med en syntstokkutgave av HW97: http://www.gunmart.net/gun_review/weihr ... synthetic/

Finner imidlertid ingen priser på den, og jeg frykter den langt overgår 4000 kr med kikkert.

 

Innspill på disse og andre, bedre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Både BSA og Weirauch/HW er bra såklart, et par dråper olje etter bruk og du har børse i mange år. Det finnes kopier på toolfarm som faktisk er ganske greie, kopier av Diana og slikt.

Der finnes også rimelig montasjer og greie kikkerter.

Gamo og Hatsan hadde jeg styrt langt unna. Dersom du klør etter en Hatsan har jeg tre...

Nyere BSA av enkelte typer er vel å regne som Gamo....

 

Hvorfor syntetstokk forresten?

.22 gir deg adskillig mer PØNSJ enn .177 men skal du oppbevare fysa på hytta blir det jo litt dumt med .22 iht de nye reglene.

Hvilken avstand ser du for deg at den vil blir brukt på?

 

Pris og kvalitet er ofte brødre i slike sammenhenger, har du vurdert brukt?

Finnes mange ok lyftbørser på finn.no med syntetstokk, riktignok mye Gamo.

Har du dårlig erfaring med Gamo vil BSA eller HW være bedre, selv om jeg vet at enkelte

kraftige BSA (trestokkversjon, nyere type) har hatt småproblemer med innfestingen til stokken, altså på framskjeftet.

 

Det MÅ være fjær?

Pneumatic har begynt å komme, D52 her inne har sikkert et par vakre ord om sin.

Den er rask og presis, smeller mindre enn fjærvåpen (ikke med lett kule=overlyd)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Har trålet forumet, ser det ikke er så mange HATsan fan her inne. :lol: Hadde ikke hatt noe imot å prøvekjøre en Gamo igjen, den har tålt mye juling. Men jeg ser de ikke er de mest elskede spytterørene her omkring. Når det er sagt så hadde jeg egentlig bestemt meg for en socom extreme. Masse fart, så "kul" ut osv, men jeg tendenserer mot å ville ha noe som varer mer enn et år og 4500 kr er jo en del penger for noe som ikke nødvendigvis er mer enn "bling" og store markedsføringsord?

 

Syntetstokk fordi jeg liker materialet i grepet. Jeg holder løst i børsa og har best erfaring med treff når den får jobbe av seg rekylen fremfor at jeg holder den igjen. Syntetstokken gir meg i den sammenheng en bedre feeling. Og så bør jo slike stokker holde seg godt? Vurderte .22, men ble uaktuelt grunnet alt tjafset om våpenskap osv.

 

Disse PCP-børsene koster vel en formue? Ellers hadde virkelig det vært glimrende. Tips til rimelige, gode PCP-børser som burde vært vurdert?

Link to comment
Share on other sites

Begynner litt sånn midt i jeg....

 

Ja pcp koster dessverre endel kroner fremdeles, men du kan gjøre brukbare kjøp dersom du glaner i retning Hatsan og Benjamin. Ulempen er for mange som skyter mye at man bør ha tank å fylle fra, altså dykkertank, pumpe er jo ulidelig slitsom og tregt.

 

Jeg nevnte pneumatic, det har ingenting med pcp å gjøre.

Det kan sammelignes med en sykkelpumpe istedenfor fjær som lager trykk i et kammer

som slippes ut når du klemmer inne avtrekkeren. Minuset med noen slike er at de liker dårligere å stå lagret i lenger tid. Fordelen er liten rekyl (de fleste Hatsan tupper jo til deg).

 

Benjamin har en modell som heter noe slik som Nitro Piston, du kan lese litt om den her viewtopic.php?f=48&t=56062

 

God effekt og relativt stille. Skal du satse på hyttefyse ville jeg satset på fjærvåpen.

Jo Gamo har noe riktig nok endel noen så ufyselige modeller.

Det oser plast og gir ingen kvalitetsfølelse.

 

Ofte gir ikke luftvåpen følelesen av kvalitet uansett, men dersom du bor i Akerhus eller lignende kan det være greit å ta en kikk på f.eks Webley Tomahawk som forhandles av Beco Trading i Nittedal, han sender også pr post.

Disse børsene er ganske gode, har tre stykker selv der også... (Har tre av alt)

Egentlig er de for bra til å stå lagret på hytta...

 

Løst i børsa kan du holde uansett hva stokken er laget av, et fjærvåpen har en særegen bevegelse og misliker ofte å bli knuget fast....

 

De som er virkelig interessert i dette med luftvåpen har som regel en del dritt stående, kanskje et par gode børser og så til slutt handler de kanskje en PCP.

PCP er ganske avanserte greier og med anslagsenergi ala salongrifle sier det seg selv

at skiveskyting på 10 meter er ganske dølt. Du treffer greit ut særlig trening flasker og annet skrot på 100m avstand ved stående skyting.

 

Våpenskapkrav på ..luft er jo helt høl i hue.

Jeg har selv mange i .177 og .22 samt .25 (6.35mm) og de tar jo litt plass i skapet ja.

 

Håper du finner ut av hva du vil bruke kronasjer på, Gamo KAN være et greit våpen dersom du ikke skyter så mye, dersom du vil ha en konglepeller eller kr**kepeller kan det funke.

Men kule våpen er de ikke.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha noe bra bør du også vurdere Diana 34 Panther. Synt stokk, fibersikter, skikkelig avtrekk og kvalitet.

 

Diana, Weihrauch/Feinwerbau er langt over Gamo/Stoeger/Crosman osv o.l i kvalitet, men merkes på prisen også

 

Om du ikke er 100% banka på synt stokk ville jeg tatt en titt på Cometa også. Gir etter min mening mye mer for pengene enn Gamo. for ca 3000,- får du skikkelig valnøttstokk med justerbart kinnstøtte og justerbart avtrekk osv og siden jeg stoler 100% på Evert når det gjelder luftvåpen er innvendige deler vesentlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ah, forvekslet med PCP, da er jeg med.

 

Ang pneumatic så må jeg ha noe som kan lagres over tid, ihvertfall på hyttefronten. Sjansen er vel stor for at det blir et mer avansert våpen for "hjemmebanebruk" senere, da blir det nok mer aktuelt.

 

Holder til i Drammensdistriktet, ikke umulig å se på en Webley! Takk for tips gode tips og tankevekkere. Har lagt fra meg Gamo.

 

Sauer 150: Kjenner du til noen som kan ha Diana 34 Panther inne i Drammen / Osloområdet? Kunne vært veldig interessant å kikke på et slikt også! Hadde en gammel RWS / Diana for mange år tilbake, gode greier.

 

Hvordan havner denne BSA XL Tactical ut blant alle alternativene?

 

EDIT: Føkk itt, jeg vil ha en underspenner/fast løp, helst rundt meteren lang og jeg vil ha noe som holder. Ringer Landrø i morgen og forhører meg om pakke på HW77K/HW97K med kikkert. Syntstokk og pris blir sistepri.

Link to comment
Share on other sites

Benjamin har en modell som heter noe slik som Nitro Piston, du kan lese litt om den her viewtopic.php?f=48&t=56062

 

Dette er vel strengt tatt ikkje eit PCP-gevær, men eit fjærgevær med gassfjær?

 

Ja, som jeg også skrev er det ikke pcp, forsåvidt ikke pneumatic heller, mer et alternativ til fjær. Det kan godt tå "spent" over lenger tid uten problem, fjærgevær kan ikke det uten å risikere derformasjon av fjæra.

 

Jeg har liten erfaring med de, D52 har et slik, så vil heller tiden vise hvor holdbart dette systemet er.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som jeg også skrev er det ikke pcp, forsåvidt ikke pneumatic heller, mer et alternativ til fjær.

 

Hehe, ja eg ser det no. Var litt kjapp her i stad. Dette er ei fjærrifle, ikkje PCP eller pneumatic.

 

Jeg har liten erfaring med de, D52 har et slik, så vil heller tiden vise hvor holdbart dette systemet er.

 

Gassfjærer har eksistert i mange ti-år, så eg vil tru dei er heilt OK. Dei varer antageleg lenger enn stålfjærer. Det finns også ombyggingssett til vanlege fjærrifler.

Link to comment
Share on other sites

Tetninger kan vel tørke ut eller støv og skitt kan ødelegge O-ringer og annet.

Jeg har fjærvåpen som er over 40 år gamle.

En fjær kan holde 100 år eller mer etter produksjonsdato, eller to dager.

Kvaliteten på Nitro Piston aner jeg ikke og forholder meg da kun til de systemene jeg kjenner til. I dette tilfellet tror jeg et fjærvåpen av anerkjent merke vil fylle trådstartes behov.

Syntetstokk er jo dritstygt uansett, låter som regelt rart og føles rart.

Blir som å knulle søstra si, det er digg, men du vet det er galt....

(vet denne var på kanten, er et ordtak...)

Link to comment
Share on other sites

You sick fuck. :lol: Der utgikk syntetstokken.

 

Det blir Diana 48 på meg. Vært å kjent litt på og den føltes knallgod. Er jo relativt tidløs av utseende også. Må bare bestemme meg for om jeg vil ha svart stokk (ingen søsterreferanser nå, jeg vil gjerne vurdere dette seriøst). Men den kan ikke stå på hytta! Mye tyder på at jeg kjøper meg en HW45 plinkepistol ved siden av så jeg har noe å pelle kongler med. "Ved siden av" betyr for øvrig "nå", for det er hyttebruken som er nærmest forestående.

 

Men det blir tema for en annen tråd! Takk for nyttige råd, hjelp til å glemme syntetstokken osv. Diana 48 ved første anledning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...