Jump to content

Rifle eller drilling på toppjakt?


16-16-7x57R

Rifle eller drilling på toppjakt?  

51 members have voted

  1. 1. Rifle eller drilling på toppjakt?

    • 6,5x55 SAKO
      32
    • 7x57R DRILLING
      20


Recommended Posts

Hei folkens!

I januar skal jeg til sverige på min første toppjakt men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket våpen jeg skal ta med!

Valget står mellom en sako 75 i 6,5 med zeiss 3-12x56 (som jeg skyter veldig godt med!) og en Suhl drilling i 16-16-7x57R med en gammel zeiss 4x32kikkert.

 

Rifleløpet på drillingen er ytterst presist med "snusboks" presisjon på 100meter. (Siktet setter begrensningen for de siste cm med samling...)

 

Med sakoen og anlegg på rygsekken føler jeg en tiur på topp er "pølse i brød" ut til ca 150meter, (skyter greit kråke/skjærer på samme holdet)

men da er jo alt av "haglesjangser" tapt.....

 

Så nå håper jeg på gode råd av noen erfarne toppjegere her på forumet!

 

(jeg er ny kammer.no bruker:-)

 

karl sigurd

Link to comment
Share on other sites

jeg var på toppjakt i romjula å gikk glipp av en tiur fordi jeg kun hade rifle.

Samme sak forige året fast då med to dussin orrfugl som vi gikk rettover i dyp snø. Jeg får en drilling nå om noen uker og den blir med på toppjakt. Det er meget sjelden du ikke kommer inn på 100m på tiur.

Link to comment
Share on other sites

Eg forventa vel et mer "samstemt" kammer ang våpenvalg på toppjakt:-) Ser det står 5-3 te sakoen på avstemningen:-)

Det betyr vel at det e ulike erfaringar rundt detta.

 

Men for å snu spørsmålet, er det noen som har bomma/mista ein topptiur med kombi/drilling som de rekne med hadde vert bankers med ei rifla?

 

ksh

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter lett på 200 + og da foretrekker jeg rifla på orrfugl. Sjelden jeg mister fugl pga mangel på hagle. Holder fokus på toppen og flyr ikke rundt i ferdigstilling med hagla. Rifla ligger i sekken. Klart det kan ligge igjen noen i dokker, men på toppjakt er jeg på riflejakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker drillingen. Merkel 96K med en 2,5-10x50. Er det rent tiurterreng, ligger drillingen i sekken, men mye av terrenget er også orre terreng, og jeg har gått glipp av en orre som gikk ut 2m foran meg fra dokk. Så i disse områdene har jeg drillingen på brystet. Bruker en quickshooter reim, så det går greit å gå på ski med våpnet foran.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Var på min første toppjakt i Januar i år i Sverige, og var sykt heldig å finne meg en tiur i topp etter 3-4 timers mars i rimelig dyp snø på en solskinsdag. Hadde med meg en Tikka T3 i 6,5x55 med et Kahles k318i i en GSR Varg stokk. Det var godt med busk å snike meg innpå i starten, men en stor åpning fra 230-240 meter og inn. Og som fersk toppjeger turte jeg ikke å snike meg nærmere. Jeg la meg ned og traff. Meget gla for at jeg hadde rifla da. Samtidig gikk en venn av meg en annen plass å skadeskjøt en annen tiur og det ble støkket flere Orrer under jaktperioden. Hadde med meg en drilling som jeg tok på dag 2 og vi fant den skadeskutte tiuren og fikk tatt den med drillingen. For meg frister det både med rifle og drilling. Er en eldre drilling med 6,5x52r rifleløp, så er jo ikke akkurat like flatskytende som 6,5x55 og ammunisjonen jeg bruker... Men om jeg bruker godt med tid på innskyting med drillingen og blir ordentlig venn med den og ikke legger meg ned på så langt hold, så tenker jeg det ikke er dumt. Jeg bruker drillingen stort sett ellers istedenfor hagla, når det er haglejakt. Så er jeg klar for andre ting om det skulle dukke opp. Har et Meopta 3-9 og fikk med et Kahles 1,5 - 4,5 (gammel sak).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...