Jump to content

Søket på petiten.


snowmand

Recommended Posts

Hei.

 

Har et par spm nå som rådyrjakta er slutt.

 

Kira er nå ca 5 mnd og jeg føler at eg har hatt henne med meg mye i skogen.... 2-3 ganger i uke er mye for meg ;)

 

Men.... Når vi har vært ute har jeg stort sett gått og ikke sittet så mye stille. Etter jul har jeg begynt å sitte mer i skogen uten å rose eller kontakte hunden på noen måte, hun har liksom bare sprunget rundt uten oppvartning fra matfar. Det som jeg ser er at når vi kommer til plassen vi sitter på så søker hun KANSJE ut 50 m og etter et par minutter så er hun max 20 meter i fra meg. Eg vet at eg skal være tålmodig, å det mener jeg at jeg er men er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å søke mer ut??? Hvor lenge skal jeg sitte i skogen? Har merket det at når vi går hjem fra skogen så kan hun gå kansje opp til 200 meter i fra meg på bakspor. (antar at der er fordi der har hun vært før og er trygg)

 

Kira har enda ikke hatt noen form for los så hadde vært utrolig kjekt å fått hør en los i vår... trenger liksom ikke mer en 5 min... DA blir matfar stolt ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet :D ta med deg en bok å la hunden vase rundt deg,ta aldri av båndet før du finner deg en plass å sitte.På den måten vet den når den slippes er det jakt.5 måneder er kansje litt tidlig å slippe men det er min mening,min var vel nesten ett år før jeg slapp den,hadde noen timer på stolsekken før det skjedde noe,plutselig en dag hørte jeg losen glemmer vel aldri den første :D etter dette har det gått slag i slag :winke1: er nå 8 år .Men for all del ikke la den være løs når du går i heia,kan fort bli en skopusser av slikt,gi den god tid la den føle seg sikker i heia.

Link to comment
Share on other sites

Svarte deg i petittråden, siden du stilte samme spørsmålet der.

5 måneder er ikke tidlig å slippe, valpen kan være løs i skogen fra den kommer i hus 2 mnd gammel. Det handler om å gjøre valpen trygg på skogen og stimulere søk og selvstendighet, ikke nødvendigvis å jage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...