Jump to content

Erfaringer med 7x65R vs. 7x57R?


Okhotnik

Recommended Posts

Har mer enn 20 års erfaring med 7x65R på rådyr, ladet med tunge (170 grs) er dette noe av det likeste jeg har sett (kjøttødeleggelser). Går godt og flat kulebane...litt tung rekyl i forhold til 7x57R.

 

Har nå drilling i 7x57R og er veldig godt fornøyd med den, vesentlig lettere rekyl og ikke riktig så mye klatring på 2 og 3de skuddet som storebroren, skal sies at 7x65R er i kombi (Brno 500) og 7x57R er i Krieghoff drilling.

 

Brno`n er forøvrig tilsalgs, med Zeiss C serie 1,5-4,5x18 i hakemontasje...

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill om 7x65R. Hadde hørt dette med kraftigere rekyl, men når jeg sammenligner energidata fra norma.cc for 7x65R med for eksempel .30-06 så er de vel sånn ca på samme nivå. Så forutsatt sammenlignbar kulevekt og våpenvekt så bør det vel ikke være den helt store praktiske forskjellen i følt rekyl.

Ser dog ikke bort fra at det kan være mer følt rekyl i en lettere drilling med tysk svinerygg-stokk enn i en litt tyngre boltrifle med mer fornuftig utformet riflestokk.

7x57 oppfatter jeg som å ligge sånn ca på 6,5x55-nivå, og hvis det stemmer har jeg en viss formening om rekylnivået til denne, også sammenlignet med 7x65R.

 

Videre ser jeg at det er større utvalg i ladninger til 7x65R fra Norma enn hva tilfellet er for 7x57R. Dette overrasket meg litt, men jeg går ut fra at det svenske og tyske ammunisjonsmarkedet har noe med den saken å gjøre.

 

Blir nok ikke noen kombi på meg. Hvis jeg først skal ha kombinertvåpen så får det bli en drilling. Jeg er da mentalt over på en fundering på optiske siktemidler til drillinger, men dette ser jeg det allerede finnes en tråd på. Lavtmontert rødpunktsikte er kanskje ikke helt i tråd med stilen, men det er det som frister…

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på hva slags jakt men bedriver, valget av siktemidler...For mitt eget vedkommende jakter jeg kun på hårvilt med hund; rådyr, rev og hare. Fuglejakt begrenser seg til litt duejakt for treningens skyld.

 

For rådyrjakt er min oppfattning at kikkert med lav forstørrelse er veien å gå, jeg har brukt Zeiss C-serie 1,5-4,5x18 i mange år og den er meget bra. Det har jo kommet mange sikter i seinere tiden som muligens overgår dette siktet i optisk kvalitet. Hva man skal være klar over er at mange drillinger jeg ser, har feil montert kikkert; dvs enten for langt frem eller for langt bak (skjelden). Her er det mange skjær i sjøen og har du først montert hakemontasje, er egentlig løpet kjørt...hvis den er feil montert.

 

På min Krieghoff drilling er svingmontasje fra fabrikk montert; denne er mer tilgivelig mhht justeringer av øyeavstand etc. På min sitter en Kahles 1,5-6x42 som etter mitt syn er en meget god kikkert, men i overkant stor og tung til å kunne kalles "snasen"

 

Drilling er meget lett og liten i kal.20 og 7x57R uten kikkert er den en fryd å bære...med kikkert...ikke helt optimalt.

 

Min alder er nærmere 50 enn jeg liker å tenke på ...og synet er ikke helt hva det var engang, åpne sikter er totalt uaktuellt og jeg hadde et ønske om å jakte med drillingen uten kikkert montert, og gikk å tenkte på et docter sight III i lenger tid....Det ble kjøpt, med MAK montasje og jeg ble såpass fornøyd at kikkerten blir nok liggende hjemme heretter.

 

For den jakt jeg bedriver m/hund, er postering i gammelskog og litt trange poster det jeg fortrekker. Av og til er kraftgater et sted hvor rådyra kommer, men jeg har ingen betenkligheter med å skyte sikkert på 120-140 meter med doctor siktet.

 

Ved bruk og innkjøp av drilling er det mange faktorer som spiller inn, om det er 65 eller 57 mm på hylsa er nok relativt bagatellmessige ting å bry seg med. Trangboring på haglepipene feks er mye mer å tenke på og prøve ut enn de fleste gjør..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...