Jump to content

Benchrest dier?


snake

Recommended Posts

Lee collet bør du ihvertfall vurdere. De fungerer veldig bra. Søk på forumet så finner du mange tråder. De lager presis ammo, og du slipper smøring. Raskt og enkelt. Neste steg må bli ei bra kulesetterdie. Redding competition eller Forster Ultra. Begge med flytende kammer. Hvis du vil ha ro i sjela så er en kulekastmåler fin å ha. Da ser du du skeivt alt er, og kan isolere årsakene til skeivhet. Men til sjuende og sist er det resultatet på skiva som teller. Uansett må du se alt i forhold til bruksområde. Hvor presist MÅ det være? Good enough is perfect, sies det. Lee collet anbefales dog uansett presisjonskrav, da den gjør ladinga så mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

RCBS er jeg skeptisk til. De pleier å være sånn midt på treet med det meste. Forster er generelt bra, men jeg kjenner ikke diene dems godt nok. Du bør uansett ha utbyttbare bøssinger. Da kan en droppe ekspanderknappen med tilhørende hylstrekk og skeivheter. Men det betinger enten at hylsehalstykkelsen er veldig jevn, eller at halsene dreies av så de blir jevne. Jeg vet om folk som bruker Reddinger die med bøssing uten å dreie av halsene, og det fungerer helt ok. Men om det er helt optimalt vet jeg ikke. Det er ihvertfall en teoretisk mulighet for varierende hold på kula. Spørsmålet er hvor mye det utgjør på presisjonen. En kan alltids bruke ekspanderknapp med disse diene, men det gir fremdeles problemer med strekk osv. Men ikke i like stor grad som enklere dier. Med litt utvalg i bøssinger så kan en velge en som presser halsen minst mulig sammen, og da bør ekspanderen gå ganske lett ut.

Link to comment
Share on other sites

lader med forster kule i setter die, helipresse og necksizing die.

 

kule i setter dien fungerer veldig bra, bortsett frå i dillon 550, då pantrona (30-06) kan henge seg opp i bøssingen (som er fjæbelasta og stikker lenger ned enn sjølve dia)

når ein "snurrar" på hylseholdaren etter å presset i kula, er kula fortsatt litt inne i bøssingen. dette skjer spesiellt med lange kuler, slik sett er vel kanskje dillon 550 mest beregna for pistolpatroner og korte riflepatroner

 

heilpresse dia fungerar greit, men hetteutstøtar stanga er alt for tynn! eg har krøkt 2 slike stenger i staden for at utstøtarpinnen knakk(var like heil)

difor har eg bytt til rcbs utstøtar stang, den har grovare dimension og er meir robust og passar med gjenga til forster. detter har eg gjort med necksizeren i tillegg.

 

mitt tips er å kaupe forster kule i setter, og rcbs heilpresse og necksizer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...