Jump to content

hva kugle er god til elg i en kort pibet 308


22-250rem

Recommended Posts

hej jeg skal lade nogle 308win, som skal bruges til elgjakt, det er en kort pibet riffel (50cm) jeg har før ladet

hornadys 165gr interbond, med den gav ikke gennemskud på en tyr i nov. den fik 3 skud på bovbladet men ingen gik i

gennem tyren.

jeg har selv tænkt på swift A-frame i 180gr, men er den for hård til den lave fart den korte pibe giver.

eller er 308win for lille til elg, når den er med kort pibe eller er det bare op i vægt (200-220gr kugle)

 

jeg håber i vil hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med 150 grains Barnes TSX eller TTSX? Dette er kuler som skal gå gjennom det meste, samtidig som du får god fart og fin kulebane i løpet ditt. Hvis du vil bruke Swift A-Frame, passer vel kanskje 165 grain bedre i 308'en?

 

308 er et fint kaliber til elg, akkurat som alle andre godkjente storviltkalibre, så sant man bruker gode kuler. 165 grains Interbond skal egentlig ikke være noen dårlig kule til elg det heller. Men det skal endel til å skyte gjennom begge bøger på en stor elgokse.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to store okser med 180 grs Swift A-frame fra 45 cm løp i 308 Win. Pene slakt og gjennomskyting begge gangene.

Gamle gode Nosler Partition vil også fungere godt. Den er ganske bløt i spissen og ekspanderer godt ved lave hastigheter. Vanligvis god presisjon, og det er vel heller ikke noen ulempe. Har selv ikke brukt Nosler i dette kaliberet, men har gjennom en årrekke sett og slaktet en mengde elg av forskjellig størrelse skutt med denne kula. Alle har vært døde og selv store dyrkan ikke bli mer enn døde uansett hvilken superkule vi bruker. Det er vel ved bruk i kaliber med en helt annen hastighet enn 308 at de nye superkulene kommer til sin rett.

Ellers vil både Oryx og andre interbondkuler fungere greit. Det er gjerne skytteren det kommer fra når det blir bom- eller skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

mange tak for de hurtige svar.

det er først sidst jan. kugleren skal bruges i sverige, så der er god tid til at finde en god kugle,

måske barnes skulle prøves.

men jeg har 50stk swift 180gr. så det var det lette valg, efter dadden to okser med gjennomskyt begge gange.

 

men andre forslag er velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...