Jump to content

Hornady HAP 121gr 9mm - skjeive patroner


OIH

Recommended Posts

Kjøpte 100 HAP for å se om jeg kunne skvise litt mer presisjon ut av pistolen min. Lader med Dillon SD, og har laget skjeive patroner før, men det rettet seg da jeg tillot hylseekspansjonsdia å trenge litt dypere i hylsa. Nå nærmer hylsemunningen seg termostut, og problemet er litt mindre påfallende, men når jeg snurrer patronene ser jeg fortsatt assymmetri. Dvs hylsa griper om kula med en tydelig kant ved kulebasen nesten helt rundt.

 

Bruker Magtech-hylser, har ikke testet med andre.

 

Setter jeg kula for dypt, noen som har C.O.L på HAP-ammunisjon?

 

Virker som den ikke får nok styring i kuleisetteren, og så klarer ikke krympedia å rette dette, men jeg vet ikke.

 

Noen som har opplevd dette med HAP/Dillon SD og løst problemet?

 

Takknemlig for svar.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ladet noen av disse kulene for 4-5 år siden og fikk også skjeive kuler med mange funksjonsfeil. Gjorde ikke noe mer med det enn at jeg ladet andre kuler men jeg har enda nesten en full eske med 2800 HAP liggende så jeg er også interessert i å vite løsningen på å lade disse.

Mener jeg satt col til 29mm, samme som alle andre kuler jeg lader.

Husker ikke eksagt hvilke hylser jeg brukte men det var vel tre forskjellige merker jeg prøvde og alle ble satt skjeivt. Ladet på en Lee Pro 1000 og tenkte kanskje det var denne som gjorde det men hvis det samme skjer på ei Dillon må det være kulene som er spesielle.

 

Tror nesten jeg må prøve å lade noen en kveld og se om jeg kan få satt de rett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skrur ut midten av kuleisetterdien (den som regulerer hvor dypt du setter kula), og snur den, så er den enten en invers av ogival, eller en invers kon. Ogivalen egner seg til rundnesede kuler og den kone til Truncated Cone og Semi WadCutter. Regner med man kan spesifisere formen på disse fra noen produsenter.

 

Er brennsikker på at min er ogival, og at det ikke er optimalt med HAP-ens ganske lange kone nese. Har hørt om folk som har brukt JB Weld eller annen metallarmert epoxy og brukt en kule med slippmiddel som form for å få optimal form. Tror jeg skal se om Dillon tilbyr flere typer kuleisettere først. Typisk at dette er med SD, ikke bare å bytte isetteren med en fra en annen produsent :(

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...