Jump to content

Revefangst på Svalbard


Smurf

Recommended Posts

Område 10 - Brentskarhaugen. Det er egentlig den aller innerste delen av Adventdalen, der hvor dalen knekker sørover rett før Passhytta. I tillegg strekker teigen seg litt over Brentskarpasset i retning mot Sassen. Denne reven ble tatt på den fellen som ligger nærmest Sassen. Egentlig ikke en plass vi hadde noen særlig tro på, siden vi ikke har observert dyrespor der før og den dessuten har en litt vanskelig tilkomst. De to andre fellene er plassert i Adventdalen. Vi flyttet den ene fellen i dag, da vi ikke har observert noen revespor rundt den. Den andre fellen er det stadig spor rundt, men reven har ikke latt seg lure ennå.

 

Litt vanskelig å røkte fellene i ukedagene, siden jeg stort sett er i Svea mandag - fredag. Vi har også bare plassert fellene i den ytre delen av fangstområdet. Terrenget virker litt vanskelig lenger innover dalen, og det er jo ikke akkurat så lett å se noe særlig nå om dagen. Men nå har jeg juleferie, så hvis været blir bra skal jeg ta en tur lenger innover dalen og sjekke ut forholdene. Ser ut til at det er en fordel med annen dyreaktivitet der vi plasserer fellene, siden reven gjerne holder seg der det er rein og rype?

 

Tar gjerne imot tips siden vi er helt nybegynnere på revefangst. P.t. bruker vi velmodnet rype og kyllinglår som åte, men har tenkt å prøve oss med velmodnet okselever i tillegg. Har også et par reinskrotter som vi skal hugge opp og prøve, men antar at reven helst vil ha innmat?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fangstet i det området dere har, men det var bra med aktivitet inn mot sassen.

Det er riktig nok 5-6år siden jeg reiste på slutt.

Mener å huske at det var noen "hyller" litt oppe i sørsiden, som gutta fangsta med hell, den gang.

 

Angående åte, så er det nok ingen fasit.

Min erfaring tilsier, jo mer lukt dess bedre fangst.

Endte selv med å bruke boknafisk. tipper rakfisk gjør samme jobben.

Har også sett at noen kreative sjeler bruke kebab :shock: usikker på effekten

 

God fangst

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...