Jump to content

Ny kikkert til Air Arms TX200mkIII


Motörhead

Recommended Posts

Hei, kjære godtfolk.

 

Er det noen som har noen tips til gode kikkerter til .177 Air Arms TX200? Et som tåler rekyl.

Er dette jernet kjent for å sparke i filler kikkerter?

 

Helst et med helskinnemontasje, men når sant skal sies så kan jo dette ettermonteres.

 

Holder det å legge pristaket til rundt tusenlappen eller får man bare søppel i denne prisgruppen?

 

Hittil så har jeg, som nevnt i andre tråder, skutt med en kikkert som fulgte med et billig Gamo Hunter gevær.

Men med den kikkerten så kan jeg like gjerne skyte redneck-style fra hofta med bind for øynene og treffe bedre omtrent.

20 skudd og man må justere det igjen.

Så det hadde vært fint med ordentlig optikk.

 

Edit:

 

Nevermind. Tror jeg fant informasjonen i nabotråden.

viewtopic.php?f=48&t=63425

Link to comment
Share on other sites

Skinnemontasje bør du ha uansett og den følger ikke med kikkerten du vil kjøpe.

TX200 har vel spor for stoppskrue og du bør kjøpe skinne med setskrue.

Det er mange merker du kan bruke, men AGS, RWS, BSA, Hawke og flere har mange modeller du blir fornøyd med, en 3-9X40 bør duge i massevis.

Dempet skinnemontasje er en klar forde, men koster litt ekstra.

Ringmontasje hadde jeg droppa.

Ikke kjøp skinne fra Toolfarm......

 

1000.- er nok litt snaut skal du ha noe som funker.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Nei dette Gamotullet må jeg få av.

 

Tok den med på jobben idag for å virkelig teste hvor ræva den kikkerten er.

 

Rigga opp en standplass nede i kjelleren med en kontorpult og en stol.

Med sandsekker oppå. Tegnet et punkt med sprittusj i en hvit pappeske og satte opp en bakstopp.

Fikk justert kikkerten til det gikk hull i hull presist.

 

Så fem skudd senere så skjøt den fem kilometer til siden igjen.

 

Det er tydelig at den ikke tåler rekylen, så hovedsaken er å få tak i en kikkert som tåler det så skal nok mye vært gjort.

For bortsett fra det så traff kikkerten ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Ja, nesten flaut å si at jeg har brukt en Gamokikkert.

En midlertidig løsning som ble mer eller mindre permanent i mangel på gidd til å sette seg ned og utforske hva som er av bedre kikkerter der ute. Pluss at det var en lang periode med lite skyting.

 

Jeg har faktisk også tenkt på å se hvor mange skudd den tåler som blink.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kanskje du er inne på noe der.

 

Kanskje Gamokikkerten trives bedre på .22 AirMagnum gassern.

 

Jeg kjøpte idag en bore sighter ihvertfall. Skal nok gjøre justering av ny kikkert enklere.

 

Jeg tenkte at det kanskje er smart å kjøpe en brukt kikkert med litt høy nypris til en hyggelig bruktpris.

Link to comment
Share on other sites

Den kommer med flere tupper. Flere av dem består av en stjernemekanisme der man ved å stramme skruen får den til å ekspandere og få en tight fit. Eksempelvis der samme tuppen kan brukes på .38 og .357, 380 ACP, 9mm etc. bare utifra hvordan den justeres.

Alt fra .177 til .50

 

Så er halsen på enheten konisk så den sentrerer seg riktig mot munningen.

 

Kikkert får jeg vente litt med. Har en del andre ting jeg skulle kjøpt først.

Men jeg har ikke hastverk med det. Og da kan jeg jo bruke mer tid på å finne en bra kikkert der ute.

Link to comment
Share on other sites

Å finne en bra kikkert er ikke vanskelig.

Å finne en rimelig og bra kikkert er litt vanskeligere.

Å finne en meget rimelig og meget bra kikkert er vel omtrent umulig.

 

Tenk litt på hva og hvor ofte du skal bruke den, evnt om den skal over på noe annet enn luftvåpen. En BSA er ikke det verste valget, en 3-9X40 er fullt brukbar til mye mer enn du tror.

 

Aspect har vel faktisk når jeg tenker meg litt om flere bra modeller med tilsvarende egenskaper som BSA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammel tråd. Men det har vært en god stund uten noe særlig luftvåpenskyting.

 

Inntil jeg rigget meg til i kjelleren på jobben der det viste seg å være perfekt for luftvåpenskyting.

Satte en kontorpult som standplass.

Stilte opp en pall og en treplate som bakstopp, festet en papplate til treplata og printet ut noen blinker vi festet med stifter.

Skjøt på blink, på gamle kulebokser, snusbokser i metall, plastflasker etc.

Skjøt hovedsakelig med anlegg mot benk for å finteste utstyret. Skyting stående er noe jeg skal trene på :)

 

Så kjøpte jeg en BSA Sweet .22 kikkert på XXL i Oslo Sentrum fredag. Med den traff jeg dønn på på 20 meter skudd etter skudd. Jeg siktet på og traff til og med en edderkopp på veggen ved blinken. Jeg og kompisen min pakket sammen og dro hjem til meg og tok noen halvlitere sånn i 1 tida. Tida flyr når man har det moro.

 

Meget fornøyd med denne kikkerten. Veldig god kikkert for pengene.

 

Vi skjøt ihvertfall et par hundre skudd og jeg fikk virkelig se hva børsa er god for. Og jeg er mektig imponert. :D

Da er børsa endelig temmet.

 

Både kikkert og TX200 anbefales!

 

Forresten; Jeg kjøpte også helskinne med settskrue i samme bestilling som .22 kuler til det andre geværet. Gamokikkerten klarte selv ikke da å skyte ordentlig. Men når BSA kikkerten ble montert i montasjen så var det andre boller.

Link to comment
Share on other sites

 

Så kjøpte jeg en BSA Sweet .22 kikkert på XXL i Oslo Sentrum fredag. Med den traff jeg dønn på på 20 meter skudd etter skudd. Jeg siktet på og traff til og med en edderkopp på veggen ved blinken. Jeg og kompisen min pakket sammen og dro hjem til meg og tok noen halvlitere sånn i 1 tida. Tida flyr når man har det moro.

 

 

Fysjameien, du må da ikke skyte dyr/jakte med luftvåpen!

Når det er sagt så er sweet 22 er fin kikkert, børsa di er nam nam så da høres det ut som du har funnet noe du liker! BRA!!

Har endel skudd med TX200 selv og den er fin..smattsmatt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...