Jump to content

Fangsthyppighet ved mårfangst


knutis

Recommended Posts

Hvor ofte er det vanlig å få mår i ei felle? Hadde vært interresant å høre hva erfaringene rundt i landet er. Et godt uttrykk for fangsthyppighet er antall felledøgn per mår. En full fangstsesong er ca 125 døgn, men for de fleste av oss blir den vel ofte litt kortere.

 

Min beste sesong her i Hurdal hadde jeg vel et snitt på ca 7 feller ute sesongen sett under ett. Dette blir 875 felledøgn. 6 mår gir da 146 felledøgn per mår. Et mer vanlig resultat her er et sted mellom 200 og 250 døgn per mår.

Som ung på nordvestlandet tok jeg et år 6 mår med 5 feller. Et snitt på 104 døgn per mår.

Hittil i år er jeg vel nede på utrolige 60 døgn per mår. Få feller og litt flaks...

Ellers synes det klart at november er den måneden med størst fangsthyppighet for meg. Og aasebø er den fella som har hatt størst hyppighet av fangst.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med mårfangst skriver seg også fra tiden som ung på nordvestlandet. Selv var jeg ikke så aktiv, men var av og til med slektninger som drev mårfangst. På 2-3 feller kunne man på en vinter (ca 4 mnd) få 2-3 mår, noe som skulle tilsi en fangsthyppighet på ca 120-180 døgn per mår. Var stort sett brukt slagfeller av lik ulik art, kan det ha vært Fenn blant annet?

Hvordan situasjonen er idag vet jeg ikke, kjenner ikke så mange som driver mårfangst, og min personlige erfaring er at den også er sjeldnere å se spor etter?

Link to comment
Share on other sites

Min beste sesong var med far min for snart 20 år siden. Ingen av oss hadde greie på fangst, men vi fant en plass hvor vi hengte opp 2 Musumfeller. Siden vi den gang fangstet i Telemark, ble fellene kun sjekket hver helg i sammenheng med rådyrjakt.

Den ene fella ble aldri besøkt, men den andre tok 8 mår. Disse mårene ble tatt på det samme ekornlåret og uten luktestoff. Vi fant tydelig ett knutepunkt med denne fella.

 

Jeg synes det er vanskelig å regne ut noen statistikk over mine områder siden jeg kun besøker settene hver helg. Noen ganger henger det mår i fella, men jeg veit ikke hvor lenge den har hengt der og andre mår kan jo ha vandret rundt fella, mens det hang en der ... :winke1:

 

Det jeg imidlertid har funnet ut er at vær og ikke minst værdrag har utgjort stor forskjell på fangsten i mine områder. (Vestfold)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...