Jump to content

savage stevens 200 300win mag


flesjaa

Recommended Posts

hei har på hand ein savage stevens 200 300 win mag. og vurdere og starte langdistansde hobby skyting med ein kompis.

den er ny til 2000kr som er ein fin fin pris. treng bare resten til den som blir minimum dobbelt av prisen. men de skal jo være et prosjekt uanz. er den noen som har noen formening om brøsa og kalibere?? bør eg styre unna?? og velge noe annet brukt.

 

mvh joar

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har såvidt sett på og prøveskutt en tilsvarende i 308 hos en kamerat. Jeg synes den bar veldig preg av å være ei billigbørse, og fikk ingen god følelse. Veldig myk og bråkete stokk, slarkete sluttstykkegange og tungt avtrekk med mye kryp. Avtrekket ble litt bedre etter en justering, men fortsatt dårlig. Ingen tvil om at det kan være ei brukende storviltbørse til en usedvanlig hyggelig pris, men til litt mer presis skyting på lengre hold ville jeg ikke vurdert denne, i alle fall ikke uten å bytte stokk og avtrekk. Og da er jo prisen fort på nivå med en pent brukt rifle av vesentlig bedre kvalitet, eksempelvis Howa... Nå kan det jo være at min kamerat var uheldig med sitt eksemplar, jeg har som nevnt bare denne ene erfaringen med modellen.

Link to comment
Share on other sites

Ny avtrekker (4oz - 3ib match) 16-1700kr Midway.

 

+ ny stokk etterhvert, og man har mye rifle for pengene. Og det går fint å bytte løp og kaliber på disse, i motsettning til på Howaen der man nærmest må dereie trykkavlastningsspor i løpet (= ødelagt løp) før en har mulighet til å ta det av.

 

Disse billig riflene fra Savage er kjent for å ofte ha rimelig god presisjon, med tanke på det billige utstyret som er påmontert de (stokk / avtrekker).

 

Jeg ser på de som byggesett våpen, rimelige og med litt deler man kan bytte ut etter eget forgodt befinnende.

Link to comment
Share on other sites

ja eg rekna med og bytte avtrekker først og så evt stokk senere. dette blir jo helst for og ha de morsomt og kunne skyte blink på lengre hold. men fant også en lite brukt stevens 200 til 1800 ink frakt den er i 243win. og har kontaktet gmax for og finne ut om de er mulig og få byttet løp til 308win.så vis eg skulle trenge større trøkk senere. eg er jo ikke akuratt en skarp skyter og kunne jo trenkt øvinga. så kan de jo komme ein dyrere rifle med tiden.. har ein 222rem fra før så vil ha mulighet til ett 30kal.

men hva kommer ca pris for hjemme lading i 300win mag?? noen som vett??

 

Takk for svar.. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader får 300 winmag får 10-12 kroner førstegang lading (med nye hylser)

Lader vel ca hylsene mine 10 ganger så da kan du dele hylsekostnaden på 10, altså ca 60 øre.

Så etter førstegang lading blir det vel noe slik.

 

Kule 185 gr Lapua Scenar - 2,69 pr stk

Tennhette - ca 35 øre.

Krutt VV N160- ca 2 kr (70 gr)

Hylse 6/10 - 60 øre

 

Altså ca 6,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...