Jump to content

Selvlaget riflestokk - et par spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Startet en tråd før i dag om samme temaet, men den var bare rot... Prøver igjen.

 

Får ikke tak i (uten at jeg har prøvd enormt fælt, men det ser svart ut) stokk til Brno Fox .222'en min (løpskanalen/forskjeftet vrir seg verre enn en rabiat orm og må pusses tre ganger i året...), også ser jeg folk på Kammeret som får til å lage selv. Jeg er uhyre klønete til tider, men det kan jo gå an å prøve litt selv og!

 

I så fall, spørsmål:

 

1 Glassfiber - hvor mange lag MÅ man ha? To? Tre? Det er grenser hvor fæl rekyl det er i en .222, så trenger ikke akkurat armert betong heller...

2 Hvor mye vekt kan man spare på å bruke karbonduk i stedet for glassfiberduk?

3 Hva skal jeg bruke inni stokken? Divinicell (?), isopor, styrofoam, ingenting? Hva med balsatre? Det er jo lett og lett å forme!

4 Hvor mye veier en ferdig stokk egentlig? Jeg vil ha den lettere enn luft og billigere enn ei tomhylse, og det er jo umulig, men lell.

5 Hva slags lakk bør man bruke? Tenke å lakkere den i et eller annet vinterkamomønster. Ellers hadde det vært kjekt med en slags lakk som gjør at overflaten føles gummiert ut, som feks A-Boltstokk, Finnlightstokk, baksiden av endel mobiltelefoner osv.

 

Ellers ser jeg for meg et helvete med å få til hull til låskasse og få til løpskanalen... For ikke å snakke om pistolgrep, kinnstøtte...

 

Jeg kan muligens få meg Bredvoldstokk i laminat til drøyt 5 000,- (kostet så i sommer i hvert fall).

 

Er det like greit å kjøpe ny eller lage selv!?

 

Kan jo selvfølgelig "bedde" løpskanalen på stokken jeg har for å slippe at den vrir seg så fælt, men det frister med en vinterkamostokk...

Link to comment
Share on other sites

Tveraali her på forumet driver med akkurat det samme for tiden og har såvidt startet en tråd om det. Han brukte delvis den gamle stokken for å passe inn låskassen. Mulig han har noen tanker å dele?

 

Utover det, hvorfor ikke fjerne såpass mye materiale i løpskanalen at stokken kan "orme" seg så mye den bare vil? Så lenge forskjeftet ikke blir regelrett bøyelig har jeg aldri skjønt vitsen med å ha bare 2/10 mm klaring. Annet enn det kosmetiske da, men praktiske egenskaper kommer foran utseende for mitt vedkommende. Kunne kanskje lagt ved bilde av samboeren for å illustrere, men det blir litt OT :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for info Vepr-Lasse! Den sprayen så interessant ut. Både hvit og svart, ser jeg.

 

Kan jammen hende jeg prøver meg på et eller annet i løpet av vinteren da.

 

Vet ikke helt hva jeg trenger av verktøy og utstyr, men. Skal gjøre det enklest mulig bare, og det er vel å ta en bit styrofoam og forme for så å kle den med glassfiber.

 

Men en ting. Hva med å ha hul stokk? Det må jo være genialt lett å gå med i skogen, eller er det minimalt å spare her? Kunne jo evt gjøre noe med kolben, men jeg vil gjerne at det skal se noenlunde originalt ut. Tenkte kun å lage litt høyere kolbe for å få bedre kinnkontakt når en glaner gjennom sikterøret.

 

Så dette trenger jeg:

Glassfiberduk - tenker slik som er krysslagt og ikke det andre svineriet, Biltema får stå som leverandør

Epoxy - fra Biltema

Gelcoat - men trenger jeg egentlig det?

Styrofoam - enklest å få tak i, men om det finnes noe like lett og sterkt i nærheten, kan jeg like gjerne bruke det.

pusseutstyr - har endel fra før her, men trenger nok litt til, Biltema igjen...

Lakk - her så lakken det er linket til interessant ut.

 

Hva mer trenger jeg egentlig? Noen som kan fikse liste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...