Jump to content

Kvadratisk kontra langstrakt kropp ?


BusterGutten

Recommended Posts

Når det gjelder "min" rase Finsk spets,så forstår jeg det slik at den ifølge tidlig rasebeskrivelse hadde langstrakt kropp,men under første revidering av rasestandard ble det satt at den skal være kvadratisk slik som den er i dag. Personlig synes jeg det ser litt rart ut når bikkja er omtrent firkantet,og kan ikke tenke meg at det er gunstig med tanke på fart,men dette har jeg ikke peiling på så derfor spør jeg :). Hva er poenget med firkanta bikkjer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg innbiller meg at kvadratiske hunder har ett annet arbeidsett som kommer av bevegelsesmønstret , gjevnt over kan de jobbe lengre og tyngre enn de mere "explosive og raske hundene. Innbiller meg at de fleste polare trekkhunder er slik de har en mere oppreist holdning å virker å stå mere på tredeputene å arbeide med skrittet bakover i stedet for å krumme ryggen å ta tak langt under buken

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er mye teori hvordan mange av bikkjene er bestemt å se ut,

Det er vel få eller ingen som jevnt over kan jobbe lengre og tyngre enn de polare spisshundene, i tillegg så er de mye raskere pga lange bein og ikke minst lange gode rygger.

Det er ingen rovdyr i dyreverdenen som er "kvadratiske", bortsett fra noen av åtseleterne.

Ergo burde en jakthund (spisshund)heller ikke være det mener jeg.

Vi burde se mer på dyreverdenen hva som fungerer der, det er bestemt gjennom naturlig evolusjon og ikke menneskestyrt evolusjon.

Link to comment
Share on other sites

Det går mye på bevegelse.

Slik det er med min rase vil de rektangulære mer naturlig jage i trav. Kvadratiske går heller i galopp. En hund som traver har større utholdenhet enn en byksende. Jeg har en av hver type, og jeg er dyktig imponert over den rektangulære frøkna tar seg fram i skogen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...