Jump to content

Messinghylser til hagle


C.E.A.

Recommended Posts

Messing haglhylser er lite nevnt på denne tråden men også ellers. I sin tid hadde jeg en fin samling med norske slike, men de ble solgt når jeg avsluttet samlingen. Nå har jeg startet litt med patronsamling igjen men jeg skal kun samle norske sivile svartkrutt-riflepatroner og tidlige norske militære patrontyper, randtenning, rifle og pistol.

For kort tid siden kjøpte jeg en allsidig liten samling og her var der med endel messinghylser, tok et par bilder idag av noen utvalgte

 

DSC03407.jpg

 

Her en rekke med utenlandske i kal.: 10(x2, ulike lengder), 12, 14, 16, 20, 24, 28, 32 og 36. Den i kal er todelt, dette er en tidlig Kynoch Patent, vet jeg har en artikkel om disse fra tidlig på 1880tallet

 

 

Videre her er der et bilde med et utvalg av norske merkinger:

 

DSC03408.jpg

 

Fra venstre: Maseng Christiania 28, L.H.Hagen 24, H Massiv H 20 (=Hagen), L.H.Hagen 16, Raufoss Amm 14 og Raufoss Patronfabrikk 12 (ca 1921-24)

 

 

De to senere typene fra Raufoss ver merket R.A., de første av disse hadde stor tennhette 6,45mm mens de siste hadde lita 5,5mm hette og hadde også to stjerner i merkingen mener jeg å huske.

 

Dette er ting jeg gjerne bytter bort mot ting jeg samler på

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...