Jump to content

Merke importvåpen?


Ken Adams

Recommended Posts

I Sverige har dem nå EU anpasset seg og alle våpen som importeres skal merkes SE og året de ble importert.

Jeg har nå i høst tatt in to brukte våpen fra Sverige til Norge.

Jeg har ikke sett noe lignende regler i loven/rundskriv/forskrift her i Norge, har jeg ikke sjekket gott nok?

Glocken jeg kjøpte ny i Norge i august er merket på samme måte som det skal gjøres i Sverige. (N11 er det slått inn eller sannsynligvis innstøpt i underkant av avtrekkerbøylen)

 

Vill bare sjekke så jeg ikke uvitendes bryter mot noe regler. Har liksom blitt nøye med det etter att jeg startet med skytingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bumper denne da jeg fannt dette i forskriften:

 

Kapittel 19. Registrering og merking av skytevåpen og våpendeler § 93. Registrering og merking av skytevåpen og våpendeler

 

Den som tilvirker skytevåpen, skal merke skytevåpen og våpendeler med et unikt merke med navn på produsent, produksjonsland eller produksjonssted, serienummer og produksjonsår hvis ikke dette er en del av serienummeret.

 

Den som permanent innfører registreringspliktige skytevåpen skal merke skytevåpen og våpendeler med et unikt merke som angir importland og importår.

 

Nærmere retningslinjer etter første og annet ledd gis av Politidirektoratet.

 

 

 

Så da må jeg vel merke våpnene eller hvordan har dere andre gjort det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...