Jump to content

340 Weatherby Magnum ladedata.


ComKFOR

Recommended Posts

Etter å ha innsett at 340 er ett dyrt kaliber å kjøpe ferdigsydd har jeg og naboen bestemt oss for at nå skal det lades.

Så vi blåser til og skaffer oss en ladepresse på deling og lar det stå til.

 

Men så trengs det ladedata.

 

Han sitter jo på denne Weatherby Mark V i 340 Weatherby Magnum som må lades til.

 

Ser at Hjemmeladning har endel .338 kuler å velge mellom. Det er vel Barnes TSX som har blitt brukt før, men da alltid ladet av en nå avdød kompis.

 

Noen der ute som har noen gode tips om kuler og ladedata som følger disse??

 

Gjerne en treningskule og en jaktkule.

 

På jaktkulen er ikke pris så stor faktor, men treningspatroner er jo greit å presse litt ned i pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tusket litt med 340 Wby, men det begynner å bli noen år siden.

 

340 er i min verden ett av de absolutt beste kaliberne til mellomstort vilt der avstandene kan bli lange. Så Elg, Bjørn, GROV hjort(Elk/Wapiti) og på de større afrikanske antilopene er der den kommer til sin rett. Det er derfor kun vært lange slanke kuler til bruk på litt avstand som var interessante.

 

Da var eneste interessante kruttet Norma MRP. 160 kunne godt brukes på de litt lettere kulene som 200/210grs kuler. Men til viltet en 340 er beregnet på er tverrsnittet og gjennomtrengningen såpass dårlig at de kulenvektene var uinteressante som jaktkuler. Bak 225 grs kuler var 88grs MRP std formel, bak 250 grs kuler 84-85grs. I ettertid tror jeg kanskje 250grs ladningene mine var litt slappe mens 225 grs kulene var heite nok.

 

Idag ville min std kule i 340 wby vært 250 Scenar/Lock Base/MK/ Hornady Match vært treningskula - mens jaktkule nok hadde blitt en 225/250 Nosler Accubond. Jeg har ventet lenge på en litt tyngre swift Scirocco da 210 er ei formidabel kule, men den store diameteren gir litt i underkant gjennomtregning til det bruket jeg skulle ha rifla til.

 

Idag kan du med fordel bruke seinere krutt. Til 250 grs kuler er Rhino 25 en veldig het kandidat. Er ganske lite forskjell mellom 340Wby/338 Lapua/338 Rum i praktiske ladninger og kruttene passende i den ene er veldig like de som passer i de andre. Med de tyngste kulene 300 Match og f eks Woodleigh/Nosler sin jaktkuler kan du også sikkert bruke ganske hardt komprimerte ladninger med MRP 2/Rhino 30. Uten at jeg har prøvd.

 

Alle de store kuleprodusentene har data liggende på nett du kan bruke som utgangspunkt for egen forskning. Ladeutstyr, kronograf og ett mikrometer er alt du trenger for å skreddersy ammo til akkurat ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Min sønn har samme våpen som nevt her . Vi jakter mye i fjellterreng på elg og er et superkaliber . Jeg lader Swift 250 gr. kule , MRP krutt : 87.0 gr. , Hette : 215 , og i denne pipa blir det 900 m/s . Her blir det en rå kulebane og stor effekt uten at slaktet blir unødvendig stygt .

Link to comment
Share on other sites

Har brukt swift og nosler p. på jakt. Desse patronene har eg lada med mrp, men hugs på at tidligere ladadata kan vere beregnet for rifler med større friflukt. Normas ladedata frå 1995 var 90gr mrp med 250gr woodleigh soft nose, dette ville vere ei gloheit ladning i mi rifle. Betviler det ville vært my hold i tennhetta etter denne ladninga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...