Jump to content

S&W .38/357mag


Gorm

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en brukt S&W .38/357mag, modell 686-3 av en privatperson. Det sitter et uoriginalt løp på den som jeg mener skjemmer ut hele våpenet. På den ene siden er det stemplet inn S&W 357, og på den andre siden står det Scandic Import Tromsø. Løpet er ca 12,9 cm langt, fra munning til synlig overgang løp/ramme og er adskillig tykkere i godset og tyngre enn et originalt løp. Finishen er matt/glassblåst utseende og passer dårlig med den blankpolerte finishen til resten av våpenet.

Jeg prøvde å finne Scandic Import i Tromsø for å spørre dem ut om dette løpet, men det ser ut for at firmaet ikke eksisterer lenger. Noen her som vet noe om firmaet eller custom løp som de solgte?

 

Tenkt bruk er standard revolverfeltprogrammer, i kaliber 38 til å begynne med.

 

Hva mener forumet? Bør jeg løpe fra den så fort beina kan bære meg, eller kan den være verd å gi et bud på? Hvis jeg velger å kjøpe den, går den an å gjøre noe med finishen på løpet som for eksempel å få slipt eller høvlet bort all teksten og polert det blankt slik at det matcher resten?

 

Gorm

Link to comment
Share on other sites

Vet egentlig ikke hva du spør om.

Skal vi mene no om hvorvidt du liker finish og utseende på dine vegne ?

Hvordan skal vi mene noe om noe vi ikke har sett og det ikke er noe bilde å se på engang ?

Er det er polert ubehandlet stål løp, eller er det et rustfritt løp ?

 

Det er jo ikke uvanligt at det settes på tyngre piper på på desse, og jeg har sett f.eks både

blånerte piper mot rustfri ramme. Dem originale pipene har jo en underlugg som går helt frem,

og er det det du vil ha, så må du kjøpe en original pipe. Alt annet blir enten rundt eller frest

flatt på sidene. 12.9cm er eksakt det samme som et originalt løp på en slik som dette. Det målte

jeg nettop for å vere sikker.

 

Dem fleste er jo opptatt av om den går bra. Om den ser bra ut er et bonus, men det viktige

er funksjonalitet og presisjon.

 

Når en slik er blitt mekket med på denne måten, kan man regne med at den som har hatt

den har vært opptatt av at det skal fungere og gå bra, og det er vel kjent at et slik tyngre

runde løp gir vel så bra presisjon som et original løp. Et slikt løpsemne kjøpes jo og dreies til

ønskelige mål av børsemakere, så om det heter scandic det ene eller andre spiller mindre rolle.

Emner kan sikkert kjøpes ferdig dreid også. Det er hva fabrikk som har produsert løpet som er

mere viktigt, og dem fleste funker greit nok. Vist ikke hadde dem ikke overlevd.

 

Hva mere kan man si.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har også en revolver S&W mod 14 38 spes. fra Scandic import. Dette firma ble drevet av børsemaker Arne H Jensen i Tromsø, han hadde etter det jeg har fått kjennskap til peilig på det han holdt på med! Mannen er nå død, derfor finner du ikke firmaet hans.

 

Den pipa som er på min revolver er en Douglas pipe 6" med aristokratskinne. Legg ut bilde av den du skal kjøpe så kan jeg se om dette er identisk med min.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar begge to. Tar til etterretning argumentasjonen om at en som har satt på et tyngre løp er opptatt av ytelse, og at det av den grunn kan være verdt å vurdere et kjøp.

 

Jeg ville ikke legge ut noen bilder av revolveren i all offentlighet siden den ikke er min ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...