Jump to content

.338 LM Normas Ladedata vs. Ladeboka


Ulakhan

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal begynne å lade .338 LM og har stusset litt over forskjellige ladedata for 300gr kuler og Norma MRP. Fra Normas egen ladetabell er max ladning for Sierra 300gr MK 80,0gr krutt. Den oppgitte ladningen i Ladeboka er 90,0 grains for samme kule og krutt. I utgangspunktet stoler jeg på begge kildene og ville nok uansett begynt adskillig lavere, men jeg lurer litt på hvordan den kan være så stor forskjell.

Ifølge QL går 90,0grains ladning i rødt, selv om dette ikke uten videre er noen vantett indikator.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

90grs med MRP i 338LM og 300gr kule synes jeg høres nokså alvorlig ut - all den stund folk typisk bruker 80. Og gjerne får 820-830m/s. 90grs 570 gir meg 835m/s, og jeg vil uten å ha prøvd 90grs MRP i 338LM, anta at det er HEFTIG, uten at jeg vil sette penger på at noe eksploderer.

Ta med treklubbe og bruk briller :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal begynne å lade .338 LM og har stusset litt over forskjellige ladedata for 300gr kuler og Norma MRP.Den oppgitte ladningen i Ladeboka er 90,0 grains for samme kule og krutt.

MVH

 

Dataene i ladeboksen er tydelig skrevet i klartekst er fra ett spesielt våpen med lang frilukt og sm gir lavt trykk. 10% og vel så det er uansett masse.

 

Dessverre er endel av datene i ladeboken vært uforandret siden nesten tidendes morgen og bærer i noen tilfeller preg av at den som har utarbeidet datene har vært litt "optimistisk" i blant.

 

Vi har hatt ekstremt god erfaring med 89-90 grs Rhino 25 bak 300 Scenar i flere våpen

Link to comment
Share on other sites

Er det den nye ladeboka? Kruttet har forandret seg endel de siste åra. For endel år siden hadde vi standard 60 gr i 3006 med vith 160. I dag er det over maks i de fleste bøker. Så en skal ikek stole blint på eldre utgaver av ladeboka. Hvis det er siste utgave så kan det være som Sauer skriver at det henger igjen fra tidligere og ikke er testet på nytt

Link to comment
Share on other sites

M67: 800ms^-1 er mer en nok for mitt bruk, så jeg kommer til å holde meg unna værstingladningene med det første. Hadde tatt seg ut å komme på Løvenskjoldbanen med treklubbe å beskyttelsesbriller ;-)

 

Sauer 150: Jeg bladde opp i en utgave av Ladeboken som lå oppe i en våpensjappe, så jeg fikk ikke med meg at det var i et spesielt våpen. Fra nå av skal jeg lese "storyen" for hvert kaliber grundig. Topp info om Scenar 300gr, for det er de kulene jeg har! Da skal jeg skaffe Rhino også.

 

Jamt: Det var det første jeg tenkte på når jeg kom hjem også. Fikk ikke med meg hvilken utgave det var jeg bladde opp i, men jeg tror det var den siste siden den var i en butikk. Det er litt skummelt dette her. Det er godt at de fleste som lader selv er såpass over middels interresert i våpen at de også setter seg inn i det meste rundt det.

 

Takk for svar alle sammen!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...