Jump to content

Fulltange elmax jaktkniv, på min måte...


Eirik

Recommended Posts

Innimellom mange andre prosjekt i furtebua så blir det tid til en og annen kniv. Det blir ikke mange nok til at jeg får perfeksjonert håndverket, men en og annen brukskniv kommer det ut derifra.

Nå sist var det et prosjekt som egentlig startet for lengesiden som fikk frisket seg opp. Bladet ble skaftet opp for et år siden, men mye fuktighet og ikkestabilisert tre gjorde at den trengte nytt skaft. Slire hadde den ikke fått første gang.

Badet er laget av Svein Rudnå. Det er en videreutvikling av hans design med fingerhvile foran på bladet, men jeg har tegnet om bladet for å passe mitt bruk og mine hender. Tegning og PVC mal le sendt Svein, og etter ett par besøk hos han hadde jeg et elmax blad etter mitt ønske.

 

Kniv1.JPG

 

Skaftformen ble tegnet ut, og først ble den runde skjøten som skal være i skaftet tilpasset. Materialet er stabilisert surnet bjørk. Jigen på bildet sikrer 90° vinkel på hele kurven.

 

Kniv2.JPG

 

Her er kurven ferdig etter streken.

 

Kniv3.JPG

 

Så frem med bolstermaterialet, bøffelhorn. Dette er planslipt på ene siden, slik at det ligger flatt mor arbeidsunderlaget under tilpasning til treet.

 

Kniv4.JPG

 

Litt mellomlegg limes på, da selv en marginal orandring på diameter på kurven gir dårlig tilpasning.

 

Kniv5.JPG

 

Hornet grovformes med fil, før det spenes i posisjon mot treet og sandpapir brukes mellom dette i remse. Slik får en tilpasning på hele flaten. Bruker en baderomsplate på arbeidsbenken for å få helt plant underlag.

 

Kniv6.JPG

 

Når det gjenstår mikrometer bruker jeg tusj til å sjekke at flatene er i full kontakt. Tusjer ene siden og ser at det pusses av når jeg drar gjennom med papir. Under er bitene tilpasset hverandre.

 

Kniv7.JPG

 

Bitene får litt mønster og riper for at limen skal bite bedre.

 

Kniv8.JPG

 

Og de limes sammen i rett posisjon med 2K lim.

 

Kniv9.JPG

 

Skaftet limes på en rett trefjøl og splittes på langs. Her ses den sammen med badet som har fått ”grep” til limen.

 

Kniv10.JPG

 

Hullene til messingstengene borres og fronten på bolsteret poleres ferdig. Bolster og blad maskeres med teip før liming.

 

Kniv11.JPG

 

Messingstenger, skaft og blad limes sammen med 2K lim.

 

Kniv12.JPG

 

Skaftet grovformes med fil og finformes med sandpapir.

 

Kniv13.JPG

 

Etter mer pussing og så litt olje så blir det bra.

 

Kniv14.JPG

 

Og litt mer olje, voks og polering så blir det meget bra.

 

Kniv15.JPG

 

Slire ble sydd for å ha noe å oppbevare kniven i. Dessverre var verken narv eller mørk tråd å finne så det ble naturell slire.

 

Kniv16.JPG

 

Denne får seg nok en omgang i vinter for å mørkne fargene. Løsningen på slira ble noe orginal, men med den bladtuppen så må noe estetikk vike.

 

Kniv17.JPG

 

Den sitter som støpt i slira.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...