Jump to content

Valg av finpistol til ungdom


El Gringo

Recommended Posts

Guttungen på 14 skyter ufyselig godt, og fortjener skikkelig utstyr.

Han bruker nå en gammel Unique Des-69, men har så små hender at han ikke når skikkelig frem til avtrekkeren uten å vri handa en smule til høyre, noe som ikke er optimalt.

Rent vektmessig er Des-69 ypperlig, siden man kan demontere løpsvekta og få pistolen ned i ca. 1000 gram.

Jeg han begynt å kikke litt etter en ny pistol som passer bedre for små hender, og håper på hjelp fra dere.

Kriterier:

-Kort vei frem til avtrekker.

-Mulighet for ekstra small grep.

-Helst ikke vekt over 1000 gram.

-Funksjonssikker.

Link to comment
Share on other sites

Walther SSP m/Rink skjefte.

http://www.formgriffe.de/shpSR.php?sfC= ... 255&p2=255

 

Rink skjeftet er svært smalt og man kommer godt rundt. Det kan vinkles

fra GSP vinkel til Pardini eller morini vinkel. Avtrekker skoen kan flyttes langt bak.

Pistolen er rundt 950g og vektes lett til 1100g.

 

Har hatt SSP i 4 år m/rink skjefte og ikke noe tull. Dem nyeste modellene er

også mye debugget. Det er endel punkter som etterhvert er fikset på SSP'ne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket på SSP også, men er fortsatt skeptisk.

På siste stevne var det i samme lag 1 "Benelli-hilsen" og 2 "SSP-hilsener".

Har inntrykk av at de fleste SSP-eiere har "noe" som ikke er helt ok med pistolene sine.

Hva er fikset på de siste modellene og fra nå er evt. alle feil borte ?

Link to comment
Share on other sites

Dem må bare pusses på riktig måte, så går dem uten problemer.

Det skal vere militær puss, d.v.s at den skal gå så tørt at du nesten ikke ser fingeravtrykket

på den pussede flaten. Etter rens, så er det bare å tørke lett av med en fille som har

litt oljefukt i seg, men ikke så det ligger igjen noe blank hinne med olje. Da er det for mye.

Det skal se relativt tørt ut. Man vet likevel at det ligger en hinne på overfalten, og da er det

smøring.

 

Det er mange ting som er fikset:

- Det er kommet en revisjon på løpet (ikke av en viktig grad, men som en forbedring)

- Rekylfjær og tennstift fjær er forbedret.

- Det er en ny tenstift rod med styring for fjæra.

- Det er en ny demper rod. Den siste versjonen er uten O-ring.

- Det er ny revisjon på Tenstiften.

- Det er en ny utdrager. Toleransene er strammet opp og tar hylsene bedre uten å misse dem.

- Det er gjort forbedringer på magasinet.

 

Skal ikke si sikkert fra hvilke serie nummer dette begynte og bli implementert, men det

er ting som man finner på en ny model iallefall. Stenvåg mumler om fra serie nummer 3000

og oppover, men det kan i så fall ikke gjelde alt. Noen av desse forbedringene er kommet

senere en det også. Tryggest og kjøpe en ny eller med høyt serie nummer. Alternativt er

å skifte desse smådelene (med unntak av løpet...det er jo ikke nødvendigt).

Link to comment
Share on other sites

@ S.O.N.

 

Må si jeg likte SSP'n din da jeg holdt i den på stevne på lørdag! Har også vært litt skeptisk til den pga en del barnesykdommer som har blitt fortalt, men om den nå ser ut til å være ferdig utviklet er den en sterk kandidat neste gang jeg skal handle :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket på SSP også, men er fortsatt skeptisk.

På siste stevne var det i samme lag 1 "Benelli-hilsen" og 2 "SSP-hilsener".

Har inntrykk av at de fleste SSP-eiere har "noe" som ikke er helt ok med pistolene sine.

 

Samsvarer med mange gjengitte erfaringer omkring dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

@ S.O.N.

 

...... Har også vært litt skeptisk til den pga en del barnesykdommer som har blitt fortalt, men om den nå ser ut til å være ferdig utviklet.......

 

Walther jobber med enda en oppgradering, så den er nesten friskmeldt. Iallefall friskmeldt like godt som andre. Når den blir implementert er usikkert.

Kan vere at dem tar det i samkjøring med den elektroniske modellen (bare mine gjetninger altså). Fokus for den oppgraderinga er detaljer på sluttstykket og

plassering av utkasteren.

 

Men det er riktigt at det har vært litt problemer, men dem fleste av desse

omhandler hvordan den pusses og at utdrageren på dem første modellene

var for lang og at det ikke ble godt nok grep på hylsa når den skulle dras ut.

I tilleg så oljet folk pistolen sønder og sammen så den pakket seg bare med dritt.

Ikke minst under utdrageren, som igjen førte til enda mere problemer.

 

Det er viktigt å merke seg at utdrageren bør tas ut etter 10-20 tusen skudd og

man bør grave vekk møkk under den. Får man tegn til at hylsene klemmes

mellom løpet og sluttstykket, så er dette første sjekk for samles det møkk

under den, så griper den ikke godt nok rundt kragen på hylsa.

 

Det er også et lite triks på hvordan utkasteren på magasinet skal justeres litt, men

det blir for komplisert og forklare.

 

Jeg har iallefall ingen problemer med min og går like godt i -20 kuldiser på felt

i oppdal som 30 på sommeren. Jeg har skiftet alle delene som nevnt ovenfor med

unntak av løpet. Ble spesielt bedre etter man fikk vekk den rod'n med O-ring.

Den O-ringen gjorde at den logret litt vist det gjekk seg tørt frem i der. Den funket faktisk best når O-ringen var utslitt, og den ble mere ustabil når jeg satte i ny O-ring.

Link to comment
Share on other sites

Hammerli xesse er jo en fin .22 pistol, men om den egner seg for skyteprogrammet vet jeg ikke. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med den jeg har, pent avtrekk og god presisjon.

Grepet på denne kan slankes ned ganske kraftig med en rasp.

 

Ligner ikke på en rørtang hvis det er noe slikt dere er på jakt etter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvem som har funnet på begrepet rørtang, men det som iallefall er sikkert er at dem som skal ha noe som konkurerer på toppnivå (eller på veien til det) vil velge å kjøpe det som hos noen kalles rørtenger. Hammerli x-esse er ikke i den klassen og jeg skulle gjerne kjøpt 10-15 år gamle 'såkalte rørtenger' fremfor en x-esse.

 

Av nyere varianter så har jeg tro på Morini RF og Walther SSP. Nettop fordi begge baserer seg på prinsippet om lett sluttstykke og mindre masse som skal vere i bevegelse. Det er foresten dem 2 letteste i markedet, og kan vektes ned til det man vil. SSP'n kjenner jeg ganske godt, og synes den bare blir bedre for hver dag.

Morinien er jeg nyskjerrig på, men har ikke fått prøvd den. Begge er preget av litt mere moderne design, uten at det nødvendigvis er sagt at det er bedre en Pardiner, GSP'r eller Hammerlier.

 

Tror at vist det blir riktig stelt så funker det meste, og noen typer bør ha mere stell an andre.

Link to comment
Share on other sites

Hammerli xesse er jo en fin .22 pistol, men om den egner seg for skyteprogrammet vet jeg ikke. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med den jeg har, pent avtrekk og god presisjon.

Grepet på denne kan slankes ned ganske kraftig med en rasp.

 

Ligner ikke på en rørtang hvis det er noe slikt dere er på jakt etter...

X-esse er sikkert greit til sitt bruk, men noen matchpistol for en dyktig skytter er den ikke.

Jeg har en X-esse til spesialpistol, og der er den grei.

 

Når det gjelder Morini har jeg hatt en slik av de første som kom på markedet (stål).

Litt småknask måtte rettes opp, bl.a. grovt maskinert materampe og utkaster som lå an mot sluttstykket, men etter at det ble fikset var den grei.

Jeg solgte den kun fordi jeg hadde lyst på fin og grov av samme type, og på den tiden hadde ikke Morini lansert grovpistolen.

Jeg endte opp med Hammerli, noe jeg er fornøyd med, og hadde det ikke vært for et drøyt hekto for mye vekt hadde guttungen kunnet bruke den med et mindre skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...