Jump to content

Nesemidd hos hihund?


joano

Recommended Posts

Jeg har en snart 3 år gammel border terrier som jeg ikke har fått til å gå inn i naturhi, til tider veldig frustrerende da det oser jaktlyst av han. Han har fungert bra i kunsthi og jaget alt som er over bakken. katt, ku, sau, grevling, elg og rådyr i tillegg til at han gjorde det bra på bjørnetest. Alt dette er jo dyr han har synskontakt med.

 

Jeg har prøvd mange forskjellige hi i alle størrelser og fasonger uten nevnerverdig forskjell.For å finne ut om det var for at det var trangt han var skeptiske.

 

Han er mye sammen med schillerstøveren Tyri som Schoenauer her på kammeret eier. Tyri ble behandlet for nesemidd da dyrlegen var nesten sikker på at hun hadde det. Tyri hadde god effekt av kuren.

 

Jeg dro derfor til dyrlegen for noen uker siden og fikk kur til Zorro også.

 

Etter middkuren var tatt, sporet han 5-6 timer gamle rådyr spor og fant det igjen. (Rådyret kom litt vel brått på undertegnede :oops: )

 

I går var vi 100% sikker på at det var rev i et hi, han viste stor interesse og etter litt stupte han ned i inngangen og fant igjen reven. Dermed var første rev et faktum. :D

 

Kjempe fornøyd med gårdagen men har grublet mer og mer på hva som kan være årsaken til at det tok så lang tid, og hvorfor han skulle ta et sånn type hi når han først skulle gå inn. (Stein hi) Det har vært trangt til han og han har skrubbsår på nakken, så det har han ikke brydd seg noe om.

 

Er det noen som har hørt\vært borti noen lignende eller som er tror at dette kan ha en sammenheng med nesemidd?

 

Har jo hørt om hihunder som ikke går inn hvis de ikke merker at det er rev "hjemme"

 

 

376699_10150473837941998_564836997_10678131_1706066248_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at nesemidd kan spille inn,men de borderne vi har hatt opp gjennom tiden har aldri gått ned i tomme hi (sjekket det noen ganger ved enten å komandere hunden ned eller sluppet på en annen) Ulempen er vel at om hiet er stort og hunden slippes langt unna der rev ligger så kan de bli lurt innimellom. Men er vel ikke noen ulempe om de lar tomme hi være. Går fortere rev i hiet om det ikke har vært en hunde på kryss og tvers nedi der :)

 

Edit.

Noen raser/linjer trenger litt mer tid enn andre til å begynne å gå ned i naturhi også.

Tyskern generelt kaster seg rett inn fra dag en,men kjenner til endel bordere og parsons som det har tatt noen turer med før de har gått ned!

Og disse har blitt helt på høyde med de som har stupt inn på første forsøk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, men synes det bare var så stor forskjell på hvordan han oppførte seg rundt hiet.

 

I fjor vinter hadde jeg et hi der det var 100% sikkert rev, en inngang og ett spor inn. Men fikk han ikke inn, der var det en bjørk over gangen, så da tenkte jeg kanskje at det var fordi det var for trang. Men han virket ikke så ivrig på inngangen heller så.

 

Når jeg i tillegg setter det i sammenheng med det rådyrsport han tok så fint at jeg tenkte at det kanskje kunne være noe i det med den middkuren han fikk.

 

Uansett så var det i allefall herlig å se reven komme ut, så nå er det bare å vente til hunden er friskmeldt igjen så blir det nye muligheter. :)

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet i edit så er det endel individer som bruker noen ganger på å gå ned i naturhi selv om det ligger rev inne.

Ikke sjekka linjene på hunden din,men har sitti med fler bordere med linjer fra Ulla og Tomas og de har ihvertfall fungert mer enn bra nok (til tider litt vel bra) Så hadde ikke sitti med altfor høye skuldre mtp bikkja. Den kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Zorro er jaktidiot så ikke noe bekymret for at det skal løsne, bare lurte på om noen har vært borti nesemidd hos hihunder og om det kan påvirke såpass som det her.

 

Ottercap har drevet med Border til hijakt i flere tiår, så har sendt en forespørsel til de også for å høre om de har vært borti det her.

 

Har en spennende vinter i møte i allefall :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en tysk jaktterrier på 19mnd som jeg ikke synnes har fungert på jakt i høst på barmark. Testet den også i hi dær hvor vi var nesten garantert sikkre på at det var rev inne. Tjt viste null intresse for for å inn i hiet eller jobbe uten for. Så var jeg å sprøytet henne for nese midd, 4 dager senere var vi på rådyr jakt å hun jaget rådyr som bare det. Hadde da snø så om det er for at hun synnes det er enklere å jakte med spor i bakken eller om det faktisk var nese-midd vet jeg ikke. Det får jeg nåkk ikke vite før jeg jakter på bar mark med hun igjenn.

Har ikke testet på hi etter sprøyten.

Link to comment
Share on other sites

Hei

har en korthåret dachs,som jager fra 1 til 4 timer.menn i år har det vert litt merkelig med hann.

hann har tatt opp dyr ,og kunn losa 10 min til en halv time.

Her er det galt tenke jeg,var hos dyrlegen og fikk sprøta han mot midd,etter det ble det full fart i skogen igjen.

Dyrlegen andbefalte og bløte opp foret med varmt vann,slik at midden dør,mente at det smittes gjennom for eller direkte kontakt fra

andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...