Jump to content

Tysk Jaktterrier


Risegutn

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ei Tjt tispe på 19 måna. Har brukt henne litt nå i det siste på rådyr men synnes hun ikke har søket noe godt de turene jeg har vert ute. Har sluppet henne på 10min gammle spor, men hun har ikke fulg på spore før etter ca 20min, det synnes jeg er veldig rart. Noen som har vert borti dette? Jeg har en anels om at hun har nese-midd så jeg har nå satt sprøyte på henne mot dette idag.

 

Og er det noen som har slitt med sine Tjt me at det tar lang tid før di beggyner å lose. Tispa mi lose ikke på 10 min gammle spor, hun virke "trang" på en måtte. Jeg tror d er noe hun kan vokse av seg på en måtte. Er det flere som har slitt med det?

 

På forhån takk til svar:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tispen min fylte 3 år i sommer, og har kun loset ved synskontakt.

Og vært borte i max. 5 min.

 

På søndag - kom det to hjorter på oss, og jeg ventet til de hadde forsvunnet.

Hun var omtrent hysterisk der hun stod fastbundet :D

Etter at hjortene hadde vært ute av syne i 2-3 min, slapp jeg henne.

 

Da var hun borte i ca. 45 min (og vi hørte losen sånn av og til iløpet av denne tiden), og hun kom tilbake med de i full los.

 

Dessverre bommet skytteren som stod på post :evil: .

 

Men det tok altså 3 år :? - før det forhåpentligvis løsnet :)

Link to comment
Share on other sites

Mhm. Tjt min var suveren ifjor, hun loste nåkk ikke noe anett en ved synskontakt men hun hadde en los runde på ca 20min første dagen hun prøvde seg ifjor var da 7 måna. Slik var hun på alle jakt turen ifjor på rådyr, loset fra 10min til 1,5t men da jaktet hun kun på snø, men frem til nå kun bar mark. Trode det var enklere med tanke på at lukt setter seg bedre i vått mark en tør snø.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føler at jeg muligens er på tynn is her, men prøver meg på et svar. Jakthunder blir som kjent delt inn i forskjellige katigorier eller grupper. Dette kan være seg "stående fuglehund", "støtende hund", "løs på drevet, halsende hund" osv. Det første jeg tenker på når jeg leser tidligere innlegg her, er hva er det eier av hunden forventer seg, og hva er det de ønsker?

 

Ønsker man seg en hund som finner gamle spor, som følger disse, og så drive dyret i los til jeger feller byttet, eller ønsker man en såkalt kortjager som kun tar sylferske spor, og jager kun en kort tid fram til en evt post?

 

Støtende og kortjagende hunder krever en forholdsvis stor viltmengde på de marker man jager på. De mere norske forhold krever ofte hunder som tar litt "gamlere" spor, for så å holde på dette sporet i noe lengere tid, slik at huden driver viltet til jeger. Ofte jakter man alene, og dette er også en grunn til at man ønsker en hund som henger på en stund, slik viltet blir stående, eller turer i samme område.

 

Føler også at mange tar for lett på det med å gjøre hunden/valpen skogsvandt og trygg i skogen. Det å lære en hund å søke ut i et stadig større terreng, er et punkt som er veldig lett å glemme med jakthunden. Det å følge et nytt spor etter hjort, rådyr eller elg er en veldig enkel oppgave for en hund. Hvis denne elgen, rådyret eller hjorten er så uheldig å falle for en post, så er dette ikke noen stor prestasjon av hunden.

Utfordringen for hunden er å finne viltet, for så å forfølge det. Ulike hunderaser har forskjellige forutsetninger for å klare denne oppgaven.

 

Spørsmålet mitt blir da, har man valgt rett rase/type for den jaktformen man ønsker? Burde man kanskje ha valgt en annen rase???

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg lest litt om tideliger. Åja, jeg har valgt riktig rase, problemet er vel det at jeg forventer vel kanskje like my av hunden iår slik som hun var ifjor, for da var hun suveren på jakt. Men har liksom ikke følt at hun er like god iår. Mulig jeg stresser litt, men når jeg jakter også med en dach som er 9måna yngre å gjør det bedre, så blir jeg det. Vet ikke om det kan være det at Tjt min jaktet kun på snø å ikke bar mark første høstn. Får vel bare stå på å trenne å trenne så vil det vel løsne til slutt.

Link to comment
Share on other sites

La frem problemet ditt for oppdretter av tjt valpen min. Han har drevet med dette i "en god del år".

Bare slapp av trodde han, valpen din nærmer seg den andre perioden, der den blir mentalt voksen.

1. perode- 8-10 mnd

2. periode- 20-22/23 mnd.

 

Tispa mi nektet plutselig tvert å jage.9 mnd gammel. Hadde syns kontakt med rev, men sprang etter 30 m og et boff var alt som kom.

Så retunerte hun i en HELV....fart, for å finne en pinne å tygge på.

Den samme tispen jaget 45-50 min på rådyr når hun var 7-8 mnd. Diskuterte litt frem og tilbake, og endte med å

nekte henne å være med på jakt i 14 dager....problem løst:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk fortalt at TJT ble veldig fort "voksen"..

 

Min ble ikke det.

 

Ikke bare jaktmessig - men den var et "barn" i lang tid.

 

Selv om den gikk spor så det "grein etter" - når den var året.

 

Det er nok slik med denne rasen også - at det er forskjell på inidvider.

 

Dessuten har jeg inntrykk av at oppdretterene kanskje "overdriver" enkelte positive ting med rasen :winke1:

 

Min er som sagt blitt 3 år nå - og begynner å bli litt voksen.

Etter mange turer i skog og mark - har den omsider funnet ut hvilken side jeg velger å gå rundt "det" treet.

 

Etter som jeg husker :? - synes jeg å tro at de andre hundene jeg har hatt - har "fattet poenger" mye tidligere enn min TJT.

 

Forøvrig er den megasosial vedr. andre hunder og mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med litt om det du har skrevet om din hund Shadob. Kjente et stikk av medfølelse når jeg så hvor "håpløs" den var i starten.... Men veldig gøy at det løsnet til slutt i hvertfall:)

 

Min TJT er etter rimelig harde linjer. Veldig glad i mennesker, men IKKE når hun jager.

Hun er "trent" som vann apportør, og selvfølgelig, hun apporterer med en uhorvelig fart og med masse lyd:)

Det største problemet mitt der, er når hun har avlevert apporten, så hiver hun seg resolutt ut i vannet igjen og ligger ute og leiter etter noe annet å apportere. Så noen spesialist blir hun aldri.

 

Hun jager over bakken, selvfølgelig ikke som en drever i søket og henger ikke på elg, hjort, rådyr, hare eller noe annet vilt mer enn en times tid..men hun jager og loser og vi skyter da endel for henne. Men noen spesialist blir hun nok aldri.

 

Hun jager opp storfugl i tre, og loser når den har slått seg inn. Har ikke helt dreisen på dette enda, men har fått felt fugl i tre for henne. Hun har og støtet opp utallige fugler, bare jeg henger på så får jeg som regel en skuddsjanse...men noen stående eller skjellende blir hun nok aldri...

 

Hun jager under bakken også, men her er hun aaaaaalt for hard! Blir mer drep eller bli drept kamp under bakken.

Men hun kommer ut med reven innimellom og noen ganger kommer reven før dem virkelig kommer i kamp. Men noen spesialist? Neei....

 

Hun er testet på wire bjørn, og jobbet veldig fint der. Både mor og far er det felt bjørn for. Villsvin likedan.

Dem evner å både jage og stille begge deler. Men dem henger ikke på fra sol opp til sol ned. Men dem fungerer.

 

Blodspor går hun også helt greit. Lyd blir det når vi kommer innpå, men hun kan gå sporet lenger enn de labradorene vi trener sammen med...men spesialist? Nei..ikke her heller....

 

Hun går greit nok å ha som familiehund, men hun er veldig avhengig av meg. En utpreget enmanns hund er hun her i hvertfall. Så kan vel ikke kalles den ultimate familiehunden heller....

 

Så blir spørsmålet mitt: Vet noen om en annen rase som kan fungere greit på alt det ovennevnte? Som spesialist på alt?

 

Neppe.

 

Og det er vel ikke mulig å få til heller...men en tysker fungerer som et kompromiss for den alljagende jegeren. Det er i hvertfall mitt syn på det. At oppdretter skryter det opp i skyene som det ultimate, synes jeg er synd. For en innbitt hare jeger, eller fugle jeger så vil det være et mere vellykket valg å gå for spesialistene. På hjort/elg og rådyr der det er mye dyr vil nok tyskeren fungere veldig bra. Mildere typer av rasen vil nok gjøre en god jobb i hiet, og tåler du mye lyd og energi ved vannet så vil den stort sett alltid svømme til månen for å hente fuglen som faller i vannet for deg.

 

Tåler du i tillegg litt "oppsetsighet" uten at det koker for deg i heimen, så vil de fleste bli veldig fine inne hunder også.

 

Men noen spesialist? Tviler....

 

Når det er sagt, dette er nok en rase for litt spesielt intr slik jeg ser det. Ikke pga temperament eller slikt, men det er en allround hund.

Har du den rette typen, så hjelper ikke all verden av negativ påvirkning...du vil bare få et kjempe problem! Tror det er en ubetinget fordel å være uhyre konsekvent, rose syyyyykt masse og bruke utestengelse fra flokken som straff.

En tjt slik jeg ser det er veldig sosial, og er veldig opptatt av flokk/fører. Og den vil oppleve utestengelsen som en tyngre straff enn noe annet. Å skulle "ta" en tysker, er døfødt hvis den har fått den selvtilliten den får som voksen. På meg virker det som om dem synes det er gøy å baske en runde, og det ender bare med at den koker over til slutt. Og da har DU tapt:) Den vil nok svææært sjelden legge seg på rygg frivillig. Du kan få den til å gjøre det, men det er nok desverre ikke underkastelse du har oppnådd.

 

Å skape en rase som skal teoretisk gjøre "det meste" i skogen/vannet og likevel ikke være hel idiot, må ende i endel kompromisser. Det synes jeg absolutt rasen mestrer veldig godt.

Min onkel har tyskeren i hus, sammen med katten og en springer spaniel. Ute på gården har han høner og sau. Så vidt meg bekjent, har han ikke mistet noe av bufeet enda i hvertfall. Så det er ikke 100 % mørkt når dem ser andre dyr med puls i hvertfall.

 

Rasen TJT er en allsidig og trivelig rase hvis den blir brukt og håndtert på en god måte.

 

Dette er ikke ment til deg Shadob, men jeg synes også at mange oppdrettere er vel positive til egenskapene og overdriver de generelle egenskapene noe. Selvfølgelig, blir en hund brukt til KUN et av de ovennevnte typene jakt, så vil den jo etterhvert hente erfaringer den kan bygge sin videre karriere på. Og der igjennom bli mye dyktigere på sin gren. Men hvis man vil bruke rasen fullt ut for hva den er god for, så må man nok akseptere at spesialistene vil bli mye dyktigere enn den lille svarte:)

Link to comment
Share on other sites

Ha nå jaktet med Tjt min i helga etter sprøyten for nese-midd. Hun har fungert veldig godt:). Jaget rådyr så det kost etter:). Har jaktet med 2 dacher, men tjt'n fungerte mye bedre en de i helga. Vi hadde sporsnø i helga da, så om det faktisk var nese-midd eller bare det at det ble enklere å jakte i spor-snø vet jeg ikke.

 

Men slitter litt med at hunden beggyner blø fra baklabbene å da slutter hun nesten å gå/løpe. Idag måtte jeg inn i skogen for å hente hunden. Nektet å gå på ene foten å hun blødde fra innve ene kloa. Hun har ikke lange klør. Er det noen andre som slitter med dette? Hva kan man gjøre for å ungå dette?

 

Morten Rise :-)

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en 4år gammel tjt hann. Han har fungert utrolig bra på rådyr. Søker og søker... Loser alt fra 20min til 1.5t.

 

Jeg fikk meg en tjt hann fra sverige i sommer. Den er nå 7mnd. Forøvrig eneste tjt med de genene i Norge. Han har har også hatt noen loser på rådyr. 1gang da han var 5mnd. utrolig ivrig... Har drevet på med blodspor siden jeg fikk han. Har fungert veldig bra syns jeg.

 

Må jo alltid ha litt tålmodighet med jaktinga... Ikke alle hunder oppfører seg som DU forventer med en gang..

Masse trening osv. så kommer det somregel etterhvert =)

 

-Vår erfaring er vertfall at disse TJT er noen utmerket jakt hunder =) Å snille familie hunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...