Jump to content

V-max hastighet - ferdigrulla/hjemmeladd


mannen i gata

Recommended Posts

Skyter mye rev og kråker med 223 så og i den forbindelse bruker jeg en del varmintkuler.

Tidligere brukte jeg Remington Accutip 50 grain (ferdigrulla) til rev og kråker. Hastighet litt over 1000 m/s. Men så kom jeg over Federals V-shok 40 grain som gikk 1128 (ifølge pakka) og la merke til at den hadde en mye flatere kulebane, datt bare 5 cm fra 100 til 200 meter (i min børse). Dette testet jeg flere ganger og var veldig fornøyd. Holde rett på på 200 meter.

 

Før årets sesong hadde jeg en nabo som skulle lade for meg, og jeg ønsket selv også å prøve lading. Kjøpte ladeboken og så at der opereres med noe lavere hastigheter (maxladningene) jevnt over på v-max, enn både Federals og Normas ferdigrullede skudd. Normas V-max 40 grain ligger på 1140 m/s. Mens maxladning for 40 grain ligger i ladeboken på 1071 og for 35 grain på 1100 m/s. Og 35 grain i 1100 m/s detter kjapt etter 140 meter, hele fire cm fra 140-160 meter. Dette er upraktisk for meg i forhold til den ammon jeg brukte i fjor.

 

Det jeg lurer på er hvorfor ladebokens maxladninger ligger under det produsentene lader skuddene til. Er det slik at oppgitt hastighet ofte er for høy, samt at ladeboken legger inn sikkerhetsmargin slik at forskjellen ikke er så stor som det kan se ut til? Bør jeg gå tilbake til V-shok skudda for å få den kulebanen jeg hadde i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Store muligheter for at hastigheten som er oppført fra produsenten er ifra ei lang testpipe. bruker vel ofte 74 eller 67 cm løp.

Hastighetene fra ladeboka er vel de faktiske hastighetene som ble målt fra våpenet som ble benyttet til test av ladningen.

Det kan forklare noe av hastighetsforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal lete lenge før du finner ei kule som har samme egenskapen som v-max har.

Har skutt mye v-max både med cal 222 og 30.06, og veldig fornøyd på alle måter.

Eneste minus er at den ødelegger noe, så ikke mye du kan bruke dyret til etterpå. Men vet at mange bruker denne også på matvilt, men da bør du treffe på veldig brgrensete områder slik som hode å hals.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...