Jump to content

Luftgevær og kompressor


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Har ett par spørsmål til luftgevær:

1. Finnes det luftgevær hvor du kan fylle luft rett fra kompressor?

2. Finnes det luftgevær med passe rekyl?

 

Litt spørsmål:

 

Er det pga skytefølelse du skal ha rekyl/bevegelse?

Da kan du kjøpe en Hatsan 125 i cal25.

 

PCP (trykkluft opp til 300bar) og pneumatiske våpen er er omtrent bevegelsesfrie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderte på å kjøpe meg ett luftgevær for å bruke i garasjen/hagen som rifletrening. Derfor er jeg interessert i ett våpen som gir litt feedback:).

 

Vedrørende kompressor så er det latmakken i meg som dukker opp :) Trodde faktisk det var mulig å fylle fra kompressor (ikke dykkekompressor, men en kompressor som du fyller luft i dekk). Hvilke andre mekanismer for luftpåfylling finnes?

Link to comment
Share on other sites

En vanlig kompressor har ikke sjanse i havet til å gi det noe trykk i ei slik børse.

Alle PCP våpen har en fylleventil som krever minst 30-50bar, under det spretter ventilen opp og reservoaret tømmes for luft. Man fyller slike våpen med enten pumpe (slitsom som fy) eller fra dykkerflaske, noe som er klart å foretrekke da man kan fylle ganske mange ganger og brannvesen etc tar bare 30-50 kr for å toppe flaska.

En annen ting er at slike våpen MÅ ha ren luft, skitt i en ventil fører garantert til lekkasjer.

 

Ellers finnes det våpen som drives av co2-patroner, men det blir faktisk dyrt i lengden og de fungerer dårlig i kaldt vær, adaptere finnes, men styr unna slike hjemmepatenter.

 

Det er bevegelse i alle fjærvåpen, noen mer enn andre.

Tror du skal fokuserer mer på selve avtrekket og trening den veien, det er alltid det som gjør utslaget til syvende og sist. Velg et luftvåpen med et bra avtrekk, f.eks HW eller Diana, Webley har mange modeller i alle prisklasser. Jeg er klar over at det kan føles puslete ut å skyte på den måten, men trening er trening og med lite trening mht selve avtrekket hjelper det lite selv om du har et bra våpen.

 

Du må nok se på fjærvåpen dersom du skal få noe som ligner på rekyl, men noe særlig nærmere enn en .223 kommer du neppe. Eneste jeg vet om som kan pryle deg litt er faktisk et Hatsan 125 i kaliber .25 med kraftigere fjær enn originalt. Det kalles ofte for "eselet" fordi det sier ifra på en litt annen måte enn de fleste andre luftbørser, men du treffer ikke en dritt med det, dårlig avtrekk, vondt å spenne opp, langt og tungt og i tillegg er det et stygt våpen med syntetstokk.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg ikke skrev er jo at mengdetreningen er viktig.

Man lærer å gjøre det på samme måte hver gang, hvordan man ligger/sitter/står og holder samt avtrekk. Et kraftig våpen vil bare slite deg ut. Kjøp noe lite og lett med suverent godt avtrekk, legg på litt vekter dersom børsa blir for lett. Et svært rimelig, men VELDIG godt avtrekk og du kan skyte dagen lang er et fra Baikal som heter IZH60 eller noe.

Det er et lite våpen, men har et svært godt avtrekk, i tillegg er det lett å spenne opp, samler svært godt og man kan sette en liten kikkert på det. I tillegg koster det under tusenlappen og kan faktisk anbefales dersom du kun skal trene mot skive. Du kan bruke den billigste ammoen da dette ikke går fort i det hele tatt, kanskje maks 140-150m/sek.

et konkurransevåpen ligger på det samme....

 

Så tar du med deg øvelsene og elgbørsa på banen....

 

Du finner de på finn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...