Jump to content

Dette er ikke lett !!!! og jeg trenger hjelp.


Jake

Recommended Posts

Jeg har ladet riflepatroner i mange år og til mange forskjellige kalibere / ladninger. Jeg har ofte vært på hvite felt på kartet og funnet hjem igjen uten uhell.

Nå er jeg igang med et nytt prosjekt, nemlig hagellading. Noe mer villedende har jeg sjelden vært med på.

Jeg startet med å kjøpe Lyman no.5 og tenkte det skulle få meg igang, men ........

Siden har jeg lest Hogdon, Alliant, Accurate osv. sine ladedata, og blir bare mer og mer forvirret.

Når man kontrollerer dataene mot hverandre så går det i hytt og vær. De oppgir fart og trykk som ikke er i nærheten av hverandre.

Hvem kan man da stole på? Jeg er vant med at ladedataene er litt forskjellige, men sånn som dette har jeg ikke vært med på.

Noen kjappe eksempler, og det er mange å ta av.

 

Lyman no5. : Rem. STS, 1-1/4, Rem 209P, Herco, SP12, 23gr, 1236fps, trykk 11400.

Alliant : 25gr, 1250fps, trykk 9600.

To grain høyere ladn. 14 fps raskere? og meget lavere trykk???

 

Lyman no5 : Rem. STS, 1-1/4, Win 209, Herco, SP12, 23,5 gr, 1166fps, trykk 11000.

Alliant : 24,5 gr, 1250fps, trykk 9600.

84fps fartsøkning på bare et grain mer krutt og allikevel er trykket så mye lavere.

 

Jeg har forstått at mye av hylsene vi har her til lands er Cheddite, Rio og Fiocco, men hvis en leser ladedataene på disse så er de bare oppgitt med primere av eget merke. Nei, amerikanske primere faller ikke ut, og det er lett og mekke "primerbrønnen".

Jeg tror nesten det er farligere å bruke ladedataene enn å begi seg ut på det hvite feltet på kartet, mens man bruker sunn fornuft.

Hvis noen har erfaring / kompass så tar jeg gjerne imot retningsangivelser.

Å, det var godt å få det ut. Nå kan jeg gå på laderommet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Joint the club. Du finne mye data som ikke gir annet enn hodebry, især ladninger hvor krympen forsvinner nedi hylsa. Ståladningene fra Lyman og RCBS må være utarbeidet på 70-80 tallet da du sjelden finner noe over 400m/s

 

Jeg finner BPIs data gode, her kan du kjøpe manualer og du har endel å velge i. Jeg har en "Status of steel" på nattbordet og en på dass, det er min bibel. De produserer data ut ifra hvilke komponenter tilbyr, dvs alt av krutt med CX2000 og Fio 616 i Cheddite og Fiocchi hylser.

Precision har "Lightning steel" manualen som riktignok kun bruker Alliant steel krutt men gir kvasse ladninger i bortimot alle 70 hylser som er å opdrive.

Ellers svirrer det endel data fra Danskene omkring, de er generellt gode og gjennomarbeidede med hastigheter en bare kan drømme om fra fabrikkammo. Søk "Danish loads" på shotgunworld.com og duckhuntingchat.com

 

Når du er drittlei hele greia komponerer du dine egne, sender dem til Eurenco og får dem trykktestet.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, er det noen som har sendt patroner til Eurenco og fått dem trykktestet? Eller er det andre (her på forumet) eller andre steder som kan gjøre dette. Har ladd hagle i noen år nå, og har funnet mine ladninger, men vet ikke hvilket trykk det er i dem, kunne vært moro å få det gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...