Jump to content

Hundeførerbørse!


SteveG

Hvilken børse i kal. 9,3x62 ville du ha valgt?  

96 members have voted

  1. 1. Hvilken børse i kal. 9,3x62 ville du ha valgt?

    • Sako black bear
      27
    • Benelli Argo
      1
    • Blaser r93 professional
      30
    • Blaser r93 offroad
      9
    • Mauser M03
      19
    • Sauer Hardwood
      10


Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å bytte rifle ut mot neste høst da jeg vil ha noe mer grovkalibret enn 6,5x55. Er hundefører så en lett hendig rifle med gode åpne sikter er det jeg er ute etter. Kom gjerne med begrunnelser på valgene deres og si gjerne noe om presisjon, rekyl, finish, stålsikter, mulighet for avtagbar kikkertmontasje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte på Sako Black Bear.

Jeg bruker i dag, til alt slags vilt, en Blaser Pro i 8x57IS med Hausken Standard, funker som snus den... :wink:

 

Men skulle jeg kjøpt meg ett rent hundeførervåpen i dag, hadde det nok blitt en Sako Svartbjørn gitt, i 308Win.

Tror det hadde blitt en fin rigg, med avtagbar montasje (uten flytting av treffpunkt) og med gode åpne-sikter, ser det ut til...

 

Har ingen erfaring med Sako'n, bare kikket på nettet...

Hvorfor 308 Win..?? Jo, fordi jeg tror/mener at den gjør akkurat like god jobb som noe annet, med rett kule, og samtidig med lite rekyl.... :)

 

Når det gjelder rekyl, mener jeg at den har mer å si på gode avtrekk/skudd, enn mange vil erkjenne..... 8)

 

Men, dette er nå min mening da.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært innom Browning BAR også men droppet denne pga at hvis det hadde stått mellom den eller Argo så ville jeg valgt Argo. Grunnet løpsbytte på Benellien og utseende. Er disse halvautomatene hard med hylsene? Skal begynne å ladde selv og er litt skeptisk til dette.

Link to comment
Share on other sites

R93. Oppspenneren gjør at riflen er sikker selv med patron i kammeret. Fort gjort å spenne opp/ned når du skal skyte. Veldig bra (men noe dyr..) montasje slik at du fort kan montere kikkert for lengre skudd; samtidig som det ikke er noe baser og slikt i synsfeltet når du bruker åpne sikter.

 

En R93 med kort løp i 9,3x62 uten demper sparker nok en god del (jeg har ikke skutt med min R93 i 9,3x62 uten demper enda, men er forberedt på juling ifht samme patron i 202'en på nesten 6kg jeg er vant med); men litt mer moderat patron (8x57IS eller 308W muligens) burde være håndterbart. Rekylproblematikk blir jo fort relevant i denne kategorien av rifler der vekt betyr en del; så det er nok lurt å enten velge en moderat/balansert patron eller en veldig lett demper (f.eks. CTM-4) som tar en god del av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Med frontmonterte dempere vet jeg at noen har klart det; enten ved å kappe litt i basen til kornet eller ved å flytte kornet en anelse lenger tilbake på pipen. Jeg har ingen egen erfaring med det; men du klarer antakelig å søke opp noen poster om dette her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært innom Browning BAR også men droppet denne pga at hvis det hadde stått mellom den eller Argo så ville jeg valgt Argo. Grunnet løpsbytte på Benellien og utseende. Er disse halvautomatene hard med hylsene? Skal begynne å ladde selv og er litt skeptisk til dette.

Er mange som lader pistol så vil ikke tro at de skal være stor forskjeld, leste noe om at de var vanskligere og se trykktegn

Link to comment
Share on other sites

Steyr Scout? Det har jeg på Counter Strike

 

Vil anbefale en Sauer 202 Hardwood!!!

har selv en Classic II med Yukon stokk i 30-06 og kappet løpet til 51 cm og hatt på A-tec demper og en Zeiss på toppen.

bruker denne til alt, jeg går med hund eller om jeg sitter på post.

Utrolig fornøyd med dette våpnet!!

 

Sauer 202 som er tingen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Det ble en Sako 75 i 9,3x62 på meg du gitt. Storfornøyd. 50 cm løp. Har montert på en zeiss classic 2,5-10x50 på denne i optilock montasje.

 

Kunne tenkt meg svingmontasje på denne for mulighet for aimpoint på rifla. Noen som har tips til type montasje???

 

Vært fint med noe stabilt, ok pris, og estetisk korrekt:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...