Jump to content

Minox


Jegern73

Recommended Posts

Jeg ville anbefale deg å lese den når du kommer hjem... og gjør noen egne antagelser også (gjerne gjennom å søke rundt på Internett), i stedet for å kjøpe på bakgrunn av en anbefaling på et nettforum hvor du er nesten helt fersk :) Just my two cents c",)

 

Jeg har ikke sett igjennom en Minox, men lest mye på nett. Du får nok "mye for pengene" hvis du ikke skal ha lys eller er opptatt av stort synsfelt. Men det er kun glassene som er tyske, uten at betyr at de er "de beste". Resten er produsert andre steder. Kjøper du rimelig fra USA er de montert der. Hvor de du får kjøpt i Norge er skrudd sammen, vet jeg ikke.

 

Noen tester av disse gir god tilbakemelding, andre ikke. Tror det avhenger av hva du sammenlikner med, så egentlig er det vel som med alt annet - du får det du betaler for. Og selv om disse er "tyske" og har god garanti, er de i så måte i den rimeligere delen av skalaen - du kan ikke sammenlikne med de som koster 2x eller 3x prisen av disse.

 

Personlig har jeg derfor valgt bort "det gode kjøpet fra USA", og kommer til å velge noe annet når jeg kjøper nytt nå innen neste års jakt. Dvs. jeg kommer til å legge noen flere kroner i potten. Det er tross alt mulig å "spare seg til fant" :)

Link to comment
Share on other sites

Kan gi litt brukererfaring her - jeg har en Minox ZA5 4-20x50. Rekylestandighet kan jeg ikke si så mye om siden jeg bruker den på en salongrifle. Men siktet virker svært forseggjort og skikkelig på alle måter. Justeringene har gode og markerte klikk, og de er presise og repeterende. Glasset er levert av Schott, samme råglass som Zeiss bruker i Victory og Classic, men selvsagt ikke med Zeiss' overflatebehandling. Mitt sikte er godt synlig skarpere og klarere enn Zeiss Duralyt 3-12x50 (har ikke sett gjennom andre sikter i denne seien), og jeg vil si det er direkte sammenlignbart med Zeiss Classic i optisk kvalitet. Det nårikke opp til Swarovski PV-siktene jeg har på jaktriflene mine, men prisen er jo også en litt annen. Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Minox.

At siktet inngår i et pakketilbud med en Browning-rifle henger nok sammen med at de har samme importør.

Link to comment
Share on other sites

Minox rifle kikkert er tyske glass, schott som lager disse. MEN resten er montert å laget i USA. Jeg hadde Minox ZA5 på min test rifle men den var ikke bra.. Veldig nøye på øyeavstand å vinkel du ser inn i opptikken. Skygger nesten uansett, fokus instillt på 100 m så måtte det stilles vis du siktet på noe som var på 10 m... Mitt tips til deg, hold deg unna :D

 

Minox sine hånd kikkerter er noe helt annet, hvertfall HG serien... Disse er produsert å alt laget i Tyskland å er av en helt annen kvalitet. Tror disse fort kan komme tett opp mot eller på lik linje som Zeiss ++ i en test av håndkikkerter til en god del lavere pris enn dem andre. 8.5x52 HG som jeg prøvde kostet vel rundt 11000,- å den var fantastisk god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...